tirsdag den 18. maj 2010

Min by, mit land


Jeg var som bekendt i København i weekenden og boede oven i købet på mit elskede Frederiksberg, hvor jeg er født og opvokset. Det var helt som at være hjemme. Selvfølgelig er det anderledes at bo på hotel i sin egen by. Dejligt og anderledes. Men det var samtidig et gensyn med dér, hvor jeg kommer fra. Et gensyn med noget, som jeg aldrig har været træt af og som jeg stadig holder af. Dog valgte jeg at flytte på landet. Jeg valgte at forlade min lejlighed og det mere hektiske byliv for et liv med ro omkring mig. Jeg valgte også kærligheden, og det var selvfølgelig derfor, at jeg i første omgang tog beslutningen om at blive bybo på landet.

Da jeg viste Eirin det hus, jeg havde boet i, var det nærmest som om jeg slet ikke var flyttet. Jeg gik dér i min gade og tiden var forsvundet. Bilerne, lydene, husene. Det var de samme som for fem år siden. Jeg så endda kendte ansigter, hundeejere, som jeg kendte fra Søndermarken. Jeg glemte for en stund, at jeg ikke længere boede dér og bare var turist i egen by. Det var en god fornemmelse, for selvom jeg nok ikke vælger at bo i byen igen, så elsker jeg den af hele mit hjerte. København er en fantastisk smuk by, synes jeg. Noget, jeg er stolt af at vise frem. Også selvom jeg ikke kunne svare på alle de gode historiske spørgsmål, som Eirin fremtryllede. Men, heldigvis kan jeg "spørge en ven" som i "Hvem vil være millionær". Det gør jeg og svarene kommer. Man må aldrig glemme at spørge! Svarene findes - også selvom man ikke har dem lige med det samme!

Nu sidder jeg her på landet, midt i maj. Rapsmarkerne er blevet gule, alt er frodigt og grønt, fuglene synger og roen ligger som en god og tryg dyne over hus og have. Her er jeg også hjemme. Sammensat i mit valg mellem land og by som jeg er sammensat på så mange andre områder. Hvis jeg kunne, så ville jeg bo på landet med byen i baghaven. Heldigvis er dér ikke så langt derind. Jeg kan mærke, at jeg vil komme der oftere i den kommende tid. Finde en balance mellem roen på landet og det pulserende byliv. Begge dele bor i mig. Jeg behøver egentlig ikke at vælge! Heldigvis. Det ville være et nærmest umuligt valg.

Billedet er lånt på abfalken.dk

5 kommentarer:

  1. Synes du ikke det var godt å komme hjem til landet og stillheten? De gangene vi er i Trondheim, nyter jeg å komme hjem til havet og stillhet.
    Bra avstanden ikke er større enn at du kan dra til København av og til.
    Ha en flott tirsdag, klem til deg:)

    SvarSlet
  2. Land og by er skønt på hver sin måde. Jeg bor 12 km fra Århus og nyder roen derhjemme men til gengæld nyder jeg også at arbejde i midtbyen. God dag til dig - knus

    SvarSlet
  3. Det er jo så dejligt, at vi kan nyde begge dele :-)
    Jeg tror dog, at jeg selv er blevet 'omvendt', og at jeg aldrig kunne flytte til byen igen. Men jeg holder meget af at komme der ind imellem. Livet på landet med naturen, roen og højt til loftet - jeg synes det er fantastisk ;-)
    Klem og ha' en dejlig aften, Megan!

    SvarSlet
  4. Hver ting til sin tid. Jo ældre man bliver desto mere kan man undvære det "vilde" byliv og sætte andre ting højere. Flotte billeder her på bloggen, du er virkelig dygtig.

    Kh Karen

    SvarSlet
  5. Du bliver glad når du kommer "hjem". Jeg har mange løbeture, der går forbi mit barndomshjem; men jeg løber i vejens modsatte side for, at holde afstand til det.

    På en solskinsdag - som hvor fotoet er taget - er alting dog bedre.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.