mandag den 24. maj 2010

Et italiensk madeventyr!


Da Eirin og jeg holdt hof i København og for alvor lærte hinanden at kende, var vi enige om én ting: Vi skulle nyde livet! Og dertil hører god mad og god vin. På forhånd var vi helt klar over, at vi i hvert fald havde en stor passion til fælles: Italiensk mad og en kræsen for gode råvarer, serveret med smagfuld italiensk elegance og dertil en god fyldig rødvin. Selvfølgelig også fra Italien! Men hvor går man hen, når man vil være sikker på kulinarisk succes uden at kassekreditten helt tipper over? Lørdag aften, som var vores sidste aften sammen i København, ville vi ud og spise italiensk, vel at mærke GOD italiensk mad. Vi ville have en oplevelse som forkælede alle sanser!

Jeg fik anbefalet Famo af en god veninde, som har fingeren på den københavnske kulinariske puls. Der findes to Famo restauranter i København. Famo i Saxogade og så Famo 51 på Gammel Kongevej. Vi valgte den sidste og havde bestilt bord i god tid. Vores forventninger var høje og vi blev ikke skuffede. Tværtimod. Vi fik en italiensk madoplevelse, som vi sent glemmer. Faktisk sidder jeg og gnægger velfornøjet, mens mine fingre danser på tastaturet. Jeg er tilbage i Famo forrige lørdag og jeg er sammen med Fabio, vores tro tjener, og naturligvis Eirin!

Der er ikke noget menukort, fortalte vores dedikerede og autentiske italienske tjener Fabio os. Køkkenet sammensætter en aftenmenu baseret på det klassiske italienske måltid: antipasti, primi piatti, secondo piatto og dolce. Den var vi helt med på! Og vi var også med på et glas boblende italiensk spumante og efterfølgende god rødvin. Aftenen var i gang og det blev ikke kedeligt. Maden blev serveret i en lind strøm af en veltalende Fabio. Kært barn har mange navne og jeg tror, at Eirin synes Fabio var ganske kær, for han blev kaldt ved flere gode italienske navne i løbet af aftenen, bl.a. Franco og Federico. Til sidste gik der vist også sport i det. Men sjovt var det! Og maden var prima! Det smagte simpelthen himmelsk og vi måtte holde gode kunstpauser for at kunne rumme det hele. Det var jo ikke kun enkle, velkomponerede retter fra hele Italien: Det var også en sanselig oplevelse, som måtte skylles ned med god rødvin og gode snakke.

Eirin var helt i sit es! Jeg nød at betragte hende, høre alle hendes spørgsmål formuleret til Fabio på engelsk (selvom han kunne dansk!), se hende sprudle ligeså meget som den liflige spumante og i det hele taget. Jeg smilede om kap med aftensolen og nød hvert sekund. Her fandt vi ud af, at Eirin vist er den mest udadvendte af os to, mens jeg er åben og deltagende. Ha ha! Vi havde det som to dronninger på hver sin trone, forkælede og bespiste af den lækreste italienske mad, jeg kan mindes at have smagt. Flirtede med Fabio og med smagsløgene. Alt gik op i en højere enhed. Vi fandt på små historier om de mennesker, der befandt sig på bordene omkring os. Eller rettere sagt: Vi spurgte høfligt hinanden: Tror du det forholder sig sådan, at … ?

Jeg kan varmt anbefale et besøg på Famo. Man bliver ikke ruineret! Man får madoplevelse for alle pengene og mere til. Vi fik en aften, vi sent glemmer. Famo, Fabio, Federico, Franco ... whatever. Det var guld værd! Et sandt italiensk eventyr!

Her er menuen:
Dried ham from Parma, Ubrianoce Cheese (very nice!), Parmiggiano Reggiano & Sopressa / Sicilien Octopus Salad / Slices of Veal Tongue with Taccole / Frittata with Raw Marinated Asparagus / Grilled Focaccia served with Stracchino Fresh Cheese and Salsiccia / Pappa Al Pomodoro, Vegetarian Tomatoe Soup from Toscany / Homemade Rucoli with Pancetta, Fresh Green Peas and Lemon / Chicken with Cicorino Selvatico / Pannacotta with Dark Choccolte Mousse and Strawberry Salad.

8 kommentarer:

  1. Åh der lyder fantastisk med jeres lækre middag. Jeg sidder og bliver helt sulten selvom jeg lige har spist :P God mandag aften. Knus

    SvarSlet
  2. Wow!!! Dette kunne jeg godt ha nydt, jeg òg!!!
    Herlig lesning; det er nesten sånn at jeg føler jeg er en flue på veggen som betrakter det hele mens det skjer. Du er fantastisk flink til å beskrive, formidle, fortelle...

    Ha en vidunderlig kveld videre!

    Mvh
    Janna

    SvarSlet
  3. Det hørtes nydelig ut, og spennende meny. Italiensk mat er godt :) Det er tydelig at dere koste dere godt på helge-turen deres i København :)

    SvarSlet
  4. Hadde wow på tunga og ser at det alt er brukt ! Kjekt at de koste dykk i lag. Kan forstå det etter å ha lese begge to sine blogger !! Og du .... Du skriv fantastisk flott....Eg såg det for meg som om eg skulle vore der og sett på !!!

    SvarSlet
  5. Hvor er det dejligt at læse om jeres topmøde i København.
    Blogland er mulighedernes land. Gode og dybe venskaber opstår, hvis man tør.
    Rigtig god dag til dig:-)

    SvarSlet
  6. Det er da den skønneste anbefaling - der må jeg lokke husbond med ind. Tak for inspiration og hvor er det dog dejligt at læse om jeres weekend sammen :-)
    Ha' en rigtig god dag, klem!

    SvarSlet
  7. Hvor hyggeligt at læse om jeres gode møde - og om det dejlige restaurantbesøg. Jeg elsker italiensk mad, så det var vist værd at prøve... :-)

    SvarSlet
  8. Det lyder fantastisk og må da prøves. En eller anden gang. :-)
    Og har ikke glemt dig, men har bare haft så pokkers travlt, at jeg ikke har været forbi dig hvad der synes som lang tid. Men sender dig altid tanker på et eller andet tidspunkt i løbet af turen, når jeg er ude med hunden.
    Knus og tanker
    Katrine

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.