tirsdag den 11. maj 2010

Du er hvad du spiser


Du er hvad du spiser! Ja, det skal jeg da lige love for. Jeg har læst lidt i Christina Bøllings bog "Løb Dig Lykkelig" og der er blandt andet et kapitel om, at man kan spise sig løbestærk. Det vil jeg gerne skrive under på, for min dagsform er i høj grad afhængig af, hvad jeg putter i munden og maven det sidste døgn inden løbeturen. Ikke mindst hvad jeg har spist til frokost, når jeg løber tur sidst på eftermiddagen!

Man kan som motionsløber sagtens kombinere en behagelig livsstil (med dertil hørende god mad og rødvin!) med at løbe. For mig er det da også et must, for jeg er en livsnyder, som elsker god mad og ja, rødvin. Når det er sagt, så er jeg primært glad for mad lavet af gode - gerne økologiske - råvarer og som er forholdsvis fedtfattig. Så min kost er ikke et problem for mine løbeudfoldelser med mit nuværende niveau. Sådan skal det være.

Jeg vil nu ikke gå nærmere ind på fornuftig kost her, bare henvise til Christina Bøllings gode lille bog. Der er sikkert også en masse andre om emnet. Jeg skriver bare under på, at maden er vigtig for en god løbetur og ikke mindst en god præstation. Her til eftermiddag trak jeg i løbetøjet velvidende, at min frokost i dag ikke var af den allerbedste slags. Jeg havde for det første spist sen frokost og for det andet var jeg - da jeg var hos kiropraktor i Sorø by og alligevel skulle til bageren - blevet forelsket i en lækker kyllingesandwich. Den var god! Brødet var ikke helt lyst og der var god mager kylling, salat og soltørrede tomater i. Ja, og så sprødstegt bacon. Den mættede godt - og så var der i anledning af gæster fra udlandet - wienerbrød til eftermiddagskaffen. Normalt drikker jeg slet ikke kaffe på det tidspunkt og spiser heller ikke kage. MEN, jeg er nem at lokke, når det skal være og drak både kaffe og spiste kanelstang! Så da jeg kørte hjem efter endt arbejdsdag, følte jeg mig ærlig talt noget forspist.

Den første del af løbeturen bar præg af mine udskejelser! Jeg havde nærmest kvalme, men lagde forsigtig ud og fik langsomt arbejdet brødet ud af kroppen. Efter at have brændt 290 kalorier af, i følge min Garmin Forerunner, begyndte det at køre for mig. Så kom der gang i ben og vejrtrækning og de sidste kilometer var helt anderledes behagelige. 5 kilometer med ganske fin sluttid alt taget i betragtning. Sådan! I morgen vil jeg spise anderledes fornuftigt - også selvom det er restitutionsdag. For i den kommende lange weekend, hvor jeg er i København med Eirin, vil jeg slet ikke tænke på den slags! Dér handler det udelukkende om nydelse og hvad der er godt for sjælen!

8 kommentarer:

  1. Vi skal leve ufornuftig og godt når det kommer til mat og denslags. ;-)
    Uken etter kan vi være gode piker igjen.

    SvarSlet
  2. Absolut! Nogle gange er det ufornuftige nemlig ganske fornuftigt og det vil det være i vores tilfælde - i weekenden! :0)

    SvarSlet
  3. Hei Megan.
    Ja, jeg tror dere to kommer til å få det kjempekoselig i lag! Og lev ufornuftig som Eirin sier; det er jo det liver handler om; god mat, godt selskap, gode samtaler, og forresten; det er vel ikke egentlig ufornuftig, for når man koser seg og har det godt; så må vel det være godt, det òg...?

    Klem til dere begge fra
    Janna

    SvarSlet
  4. Hej Janna
    Nej da, vi skal bestemt leve "ufornuftigt", men som du skriver er god mad, godt selskab, gode samtaler og den slags overhovedet ikke ufornuftigt. Tværtimod. Det er balsam for sjælen!
    Du kan tro vi skal hygge os! Og skåle for dig så! ;-)
    Klem fra Megan

    SvarSlet
  5. Når du er så flink å trene kan du unne deg god mat og drikke med god samvittighet :) Iallefall en gang i blant!
    Jeg er selv en livsnyter og prøver å være flink å trene, så det ikke viser alt for godt! :)

    Takk for hyggelig bursdagshilsen!
    Klem

    SvarSlet
  6. Hejsa Megan♥ Ja, der skal ikke meget til før at sine løbetru føles forkert og tung. Men godt at kunne fornemme sin krop på den måde. vil se efter bogen når jeg kommer til DK. KNUS♥

    SvarSlet
  7. Lyder som en bog jeg må have fingrene i. Har også en fornemmelse af, at maden har indflydelse på mine præstationer uden helt at vide, hvad der er godt og skidt. Og jeg er simpelthen for doven til at skrive maddagbog, selvom jeg kan se fornuften i det.

    Nyd din weekend i Kbh.!

    SvarSlet
  8. Jeg løper jo ikke men kjenner igjen dette. Usunn mat og man blir helt rar i kroppen. Kaker og hvitt brød unngår jeg. Da kjennes føttene ut som blylodd....
    Men i helga kan du skeie ut litt ja:))

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.