fredag den 7. maj 2010

De lyse nætter


De lyse nætter er over os og det er et sommertegn! Fra 5. maj til august synes nattehimlen på vores breddegrader lys, fordi solen ikke synker så langt under horisonten efter den er gået ned. Derfor når sollyset stadig at oplyse himlen.

Der er noget over ordene "De lyse nætter". Prøv bare at smag. Duft. Mærk efter. Jeg kan mærke sommervarmen brede sig i hele kroppen, velværen af at bade i sollys og være under åben blå himmel. Tænk at det er muligt. Muligt at mærke og føle varme og velvære, når vejret udenfor er helt anderledes end det majvejr, vi allesammen drømmer om og længes efter.

Lige om lidt, tænker jeg. Lige om lidt lægger vinden sig. Lige om lidt står Maj op og tager affære. Beslutter sig for at byde solen og varmen velkommen. Hun gør sig lækker og uimodståelig og alting lysner for alvor. Hun sender stormen bort! Jeg forstår ikke, hvad hun ser i den kolde, ubamhjertige storm med sit tilsyneladende barske og uigennemtrængelige ydre. Er der noget, jeg ikke ser? Noget, jeg ikke ved? Er stormen en fantastisk elsker, som tilgodeser hendes behov og giver hende det, hun længes efter? Har brug for? Jeg ved det ikke. Og jeg kan ikke spørge Maj, for hun er slet ikke stået op endnu. Det er stormen til gengæld! Og temperaturerne tør slet ikke røre på sig. De ligger forsigtigt på en 5-6 stykker. Plus heldigvis, men alligevel. Maj for pokker. Det er nu din 7. dag her på pensionatet!

Jeg må fortsætte med at drømme. Glæde mig over, at det trods alt er de lyse nætters tid og at forandringen er på vej i positiv retning, selvom tomrummet fylder lidt rigeligt lige nu. Vind og vejr og hvad så? En ny dag er i gang og den skal nydes og bruges, selvom Maj har en sær præference hvad vejret angår. Lige nu.

5 kommentarer:

  1. Megan, ih, hvor jeg drømmer med dig.
    Jeg nægter at have varme på i MAJ, så jeg hygger mig under et uldtæppe om aftenen.

    SvarSlet
  2. Ja.. de lysenætter det smager godt på tungen, lige de ord gør også noget ved mig..
    Lys er liv, og lys der hvor det normalt er mørkt..Skønt.
    Jeg har en drøm om en dag at se nordlys, og drømme kan jeg ikke få for mange af..
    Og maj den milde, er forelsket i blæsten, ja vi søger vores modsætning for blive hel..
    God fredag og knus fra en forblæst ø i sydhavet.

    SvarSlet
  3. Uha ja, hvor vi savner lunere vejr! En af mine kolleger går altid i shorts og korte ærmer fra 1. maj - og han cykler til arbejde i den mundering ;-)
    Ha' en rigtig god fredag, Megan, klem!

    SvarSlet
  4. Hej Megan,
    Ja det er dejligt at vågne om natten og opleve det spæde lyse og høre fuglene synge.
    Håber du plejer dig selv og har det bedre.
    God bedring og weekend
    knus Karina (nu med meget grim løberygsæk)

    SvarSlet
  5. Tusen hjertelig takk for koselig kommentar på bloggen min! Kjempeartig at du fant den, og tok deg bryderiet med å legge igjen noen ord.

    For en fantastisk blogg du har selv; nydelige betraktninger over livet og hverdagen, poetisk og vakkert uttrykt i ord og bilder. Jeg elsker velskrevne tekster som dette, og blir rent lykkelig når jeg får lov til å ta del i menneskers tanker på denne måten. Hit kommer jeg igjen, må bli bedre kjent med det du har skrevet. Takk for at du deler med oss!

    Med vennlig hilsen og ønsker om en god helg!
    Janna

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.