tirsdag den 13. april 2010

Tomrum


Hvad er tomrum for dig, spurgte en veninde mig i går, for jeg havde nævnt ordet. Tomrum er for mig tilstanden mellem to faser. Det er lige dér, hvor den ene fase er sluttet, men hvor den nye ikke rigtigt er begyndt endnu. Det er hyrdetimen, timen mellem nat og dag. Det er det tidspunkt på året, hvor vinteren faktisk er slut, men foråret ikke rigtigt er i gang endnu. Det er tidspunktet, hvor jeg kan blive noget så utålmodig efter at tage springet og kaste mig ud i næste fase, selvom det slet ikke er meningen. Tomrummet har nemlig også sin berettigelse og er en del af den cyklus, der findes i alt.
I tarotkortenes verden er det Døden, som beskriver dette tomrum. Døden, som illustrerer og rummer afslutningen, den uundgåelige forandring og udvikling. Det der skal ske, sker. Det kan vi have tillid til. Det bliver morgen! Det bliver forår!
Men Døden beskriver selvfølgelig alligevel det "at dø", for for at udvikle os og komme videre, må vi "dø". Vi forlader en tilstand og går ind i en anden. Men i tomrummet er det "lige inden" ... og vi må vente tålmodigt. Noget som jeg altid har så pokkers svært ved :-) Noget er forbi, noget nyt er på vej - bring it on! Jeg kan næsten ikke vente.
Der er mange, som er bange for forandring. Det har jeg også været engang. Dengang jeg ikke helt forstod, at forandringen og evne til forvandling er en af livets største gaver. Men, må jeg sige til mig selv, at derfor skal alting jo ikke forandres hele tiden. Der er nogle ting, som kan forblive og være, mens andre ting ændrer sig. Jeg ændrer mig. Hele tiden. Alting bevæger sig, intet kan ødelægges kun transformeres. Se det synes jeg jo er en dejlig tanke. Jeg har tillid til, at forandringen rummer det, jeg har brug for til at blive et mere fuldendt og "afrundet" menneske.
Jeg håber, at du må få en god dag. Modtage forandringen som en gave. Være fleksibel i forståelsen af, at noget må vige for at noget nyt kan komme til.
Jeg skal arbejde hjemme og det ser jeg frem til. April har lovet at være stille. Ikke forstyrre. Hun er i sig selv en frydefuld forandring, som ændrer sig en lille smule hver dag.

8 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan,

    Håber du må få en god og konstruktiv hjemmearbejdsdag.
    At du sidder et sted hvor du kan nyde udsigten og se ud på solen og april.
    Jeg kan godt være lidt bange for forandringer, men ser også at det er dem der gør livet spændende at leve.
    Jeg har nogle nye opgaver på jobbet, og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få dem løst. Men hvis jeg klarer det bliver det helt sikkert en sejr.
    Jeg løb ikke selv i søndags, jeg var bare medhjælper. Godt at læse, du havde gode ben i går. Det skønne vejr giver ekstra motivation og energi!
    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Godmorgen, Megan, jeg håber du må få en dejlig dag hjemme - herligt at du har mulighed for at arbejde hjemmefra!
    Forandringer kan væres være at takle, hvis det er andre, der presser dem ned over hovedet på én, synes jeg. Men fx årstidernes forvandling nyder jeg utrolig meget.
    Klem til dig :-)

    SvarSlet
  3. Godmorgen Megan.
    Det er spændene at læse om kortenes betydning..
    Og jeg kender godt tomrummet, og længslen efter at komme videre i livet..
    Jeg bruger lidt drømme om død og fødsel som et vink om der er sider af mig der dør og nye sider der bliver født.

    SvarSlet
  4. Takk for hyggelig kommentar. Eg seier som
    "Bjørnstjerne Bjørnson :

    Jeg velger meg APRIL

    I den det gamle faller,
    i den det ny får feste;
    det volder litt rabalder,-
    dog fred er ei det beste,
    men at man noe vil.

    Jeg velger meg april,
    fordi den stormer, feier,
    fordi den smiler, smelter,
    fordi den evner eier,
    fordi den krefter velter,-
    i den blir somren til! "

    Ønsker deg ein fin dag :))

    SvarSlet
  5. Gode tanker, gode ord. Jeg tar for meg og blir næret. ;-)
    God klem.

    SvarSlet
  6. Forandringer må vi ta...tenk hvis ikke? Være på stedet hvil, gjennom hele livet?
    Håper spril lar deg få arbeidsro:))
    Klemmer:)

    SvarSlet
  7. Håber du har haft en god dag hjemme. Jeg har haft en skøn dag med strøgtur og frokost - og selvfølgelig job ;) Knus

    SvarSlet
  8. Ja det er sant, Megan. Døden i tarot lukker en dør, men det spennende er jo at en ny dør åpnes! Og da er det viktigere at man ser på mulighetene som åpenbarer seg i den nye døra, istedet for å gråte over døra som lukkes:)
    Håper dagen din har vært fin,
    klæm fra Kate:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.