mandag den 5. april 2010

Ordenes temperament


Morgenstund og den sidste gode kaffe, som jeg modtog fra Elisabeth i Norge. Den har glædet os hver morgen i påsken, god, mild og rund. Nu er det sidste kop og også sidste feriedag. Det er der altid noget vemodigt over, synes jeg. Bare det, at man siger: Sidste feriedag. Sidste ... Og hvad så? Det er aldrig nemt at tage afsked med noget, man holder af og nyder. Heller ikke en lille ferie. Men, tænker jeg, det var jo bare en påske. En regnfuld en, hvor jeg har hygget og fået dyrket en del motion. Været social og spist god lammekølle.
Jeg har også lært April lidt bedre at kende. Eller har jeg? Hendes første dage her på pensionatet har været præget af det, vi kalder aprilvejr. Det har været omskifteligt, det har været forår og det har været ... vinter? Efterår? Næh, siger April og ler, det er skam også en del af min personlighed. Foråret. Nogle kalder mig lunefuld. Flygtig. Svær at nå, svær at blive klog på. Mit temperament er stort og nogle gange voldsomt. Andre gange er jeg blid som et lam.
Jeg nikker bare. Kender det godt fra mig selv. Selvom jeg faktisk forsøger ikke at lade mig styre af mit temperament på den måde. Jeg synes ikke, at man skal lade sig styre af vrede. Find vreden frem!? Måske er der nogen, som har brug for at gøre det. Som er for flinke og ikke siger, hvad de mener. Som bøjer af. Er høflige og selvudslettende. Så bliv dog vred for pokker! Jeg prøver at være høflig, for jeg mener faktisk, at vi skal behandle hinanden ordentligt. Men, jeg er ikke flink for flinkhedens skyld. Faktisk kommer jeg tit til at slynge sandheden ud, råt for usødet. Heldigvis for mig og mine omgivelser er jeg blevet ret god til at gøre det "på den gode måde". Sådan lidt mere sofistikeret og kærligt. Flink? Jeg ved faktisk ikke om jeg er flink. Hvad betyder det ord egentligt? Jeg vil nok nærmere kalde mig selv ærlig men kærlig. Overfor dem, som fortjener det.
Hvad sidder du dog der og filosoferer over. April afbryder min tankegang. Ord. Det er jo bare ord. Ja ja, svarer jeg, men jeg elsker jo ord. Jeg har læst sprog. Et af mine yndlingsfag på Handelshøjskolen var semantik. Engelsk semantik. Men jeg har faktisk fået lyst til at studere de skandinaviske sprogs semantik med dansk som udgangspunkt. Eller etymologi?
Så gør det, svarer hun. Jeg vil være ordløs i dag. Du kan se på vejret, hvordan jeg har det.

Billedet er lånt på norden.org

4 kommentarer:

  1. Det var meget smukt at læse, Megan! Ja, vi skal ikke bare være flinke og bøje af altid - man kan sige mange sandheder på en venlig måde.
    Jeg synes, lige som dig, at det er vemodigt, det er sidste feriedag.
    Varme klem og ha' en god dag!

    SvarSlet
  2. Det var en dejlig læsning Megan.
    Og ord er gode for dem som har dem i sin magt.
    Nyd din sidste feriedag, der er flere på vej.

    SvarSlet
  3. Hvor gør du mig glad med dine ord.
    Tak og god dag:-)

    SvarSlet
  4. hmmm er det mon et nyt studium du går og pusler med....

    Spændende er det i hvert fald

    knus Karina

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.