fredag den 16. april 2010

Ændrede planer


Jeg havde tænkt mig at skrive om dronninger i dag, siger jeg til April, mens vi drikker morgenkaffe. I dag fylder Dronning Margrethe jo 70 år! April nikker. Hun ved det godt. Men hvorfor skriver du så ikke om det, spørger hun.
Sandheden er, at jeg har en masse i hovedet, som jeg ikke har bearbejdet endnu. Jeg ville fortælle om de fire kvaliteter, som dronningerne i tarotkortene har. Jeg ville også fortælle noget om, at man faktisk kan komme på Dronningeskole og lære at blive Dronning i sit eget liv - også selvom man ikke er født med blåt blod i årene.
Men ak, det må blive en anden dag! Det kommer.
Hmm, siger April. Sådan er det nogle gange. Nogle ideer kræver lidt mere tid og overvejelse. Tænk, det forstår hun. Impulsive April, som skifter mening og vejr, som vi andre skifter en vis beklædningsgenstand. April holder aldrig op med at overraske mig.
I stedet vil jeg lige minde mig selv om ordet restitution. Jeg har virkelig givet den gas i denne uge både hvad løb og cykling angår. Mine ben kvitterede med krampe i lægmusklen forleden morgen, men jeg synes, jeg rådede bod på det ved en løbetur i går eftermiddag, hvor jeg gjorde et stort nummer ud af udstrækningen. I aften skal jeg så på cykeltur med en veninde og i morgen havde jeg tænkt mig at indlede skovløb-sæsonen med en 8-10 km. på den dejlige bløde skovbund og de herlige stier, som slet ikke er så hårde som asfalten på landevejen, hvor jeg slår mine løbefolder i dagligdagen.
Jeg kan godt se, at det er lige i overkanten. Jeg er faktisk træt i mine ben her til morgen. Det er længe siden, jeg har haft det sådan! Min krop om så ikke skriger på restitution, så giver den mig i hvert fald mig en lille vink. Hvisker mig i øret, om det ikke var en ide at lægge mine gode men lidt ambitiøse planer om? Og den har ret. Det har den som regel. Cykelturen i aften gennemfører jeg. Veninden og jeg kører alligevel nok og snakker og så er det begrænset, hvor stærkt man kan køre. Og jeg strækker ud bagefter! Men jeg må med et stort suk erkende, at der ikke bliver nogen lang skovløbetur i morgen. Der bliver slet ingen løbetur. Der bliver restitution. Husk det nu. Restitution! Det er i restitutionen, at vi bliver stærkere og man får intet ud af overanstrengelse, kun skader.
Nemlig, svarer April. Men af skade bliver man klog!
I dag fejrer vi vores kloge Dronning. Skolebørnene og andre møder op på Amalienborg og hylder fødselslaren, mens jeg møder op på job og tager et dronningeoverblik over situationen. Klør på. Jeg er nok stokkenes dronning i dag. Mere om hende senere. Nu kører min morgenkaret.

Billedet er lånt på outscandinavia.dk

8 kommentarer:

  1. Kære Dronning Megan,
    Det er klogt du lytter til din krop! Det er en disciplin jeg mangler at mestre.
    Jeg er sikker på du får en skøn og aktiv weekend med eller uden løbetur. Der kommer masser af muligheder for at mærke skovbunden under dine løbesko.
    Jeg har fri i dag og ligger her i min seng - med mac og kaffe og dagen stående åben. Det er lykke!
    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Godmorgen, Megan, godt at du lytter til din krop, når den beder om restitution. Jeg håber, du fortæller mere om tarotkortene, for det er et meget spændende emne, som jeg ved alt for lidt om!
    Ha' en dejlig fredag, klem :-)

    SvarSlet
  3. Gratulerer med Dronningen! :) Og du er flink som lytter til din egen kropp. Innimellom er det slik at vi har lyst å gjøre mer enn det som godt er. En viktig leveregel er. Etter aktivitet kommer hvile! Og etter hvile kommer aktivitet! Skogen med sitt deilige underlag forsvinner ikke:) Ha en fin tur i kveld..

    God klem

    SvarSlet
  4. Du må lytte til kroppen ja:) ikke ta det for hardt.
    Tarotkortene vil jeg gjerne høre mere om:)
    April er rasende her i dag...full snøstorm!! Men jeg maler tak, så hun får bare rase fra seg:))
    Ha en deilig fredag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Ja det er godt du lytter til kroppen - håber du får en god og afslappende weekend. KNUS

    SvarSlet
  6. Kære Alle
    Tak for fine kommentarer. Jeg restituerer faktisk også i dag - jeg tager på café med veninden i stedet for, får lidt god mad og samtale. Mine lægmuskler (og resten af kroppen) vil elske mig for det! :0)
    Med hensyn til tarotkortene, så er jeg glad for interessen. Jeg skal nok løbende fortælle mere, smide flere kort på bordet og reflektere lidt over betydning og i det hele taget. Skønt I gider "lytte" :0)
    Knus & Go' Weekend fra Megan

    SvarSlet
  7. Hei Megan.
    Det er bra at du lytter til kroppen din, det er viktig! Det blir vel noen lufteturer med hundene iallefall vil jeg tro?

    Slapp av i helgen, da blir nok kroppen din glad!
    God helg :)

    KLem

    SvarSlet
  8. Kjære Megan.
    Du må ha ei avslappende og god helg, og det er flott at du lytter til kroppen, det er veldig viktig for å unngå sykdom.
    Stor klem fra Kate:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.