fredag den 9. april 2010

Manden og hunden


På vej til og fra arbejde kører jeg igennem en lille by, som hedder Fjenneslev. Fjenneslev ligger ved hovedvejen mellem Ringsted og Sorø og er indbegrebet af en sjællandsk landsby.
Når jeg kører igennem om morgenen, står skolebørnene ved stoppestedet og venter på bussen. Jeg ser de samme mennesker gå med tur med deres hund. Jeg forventer nærmest at se dem og bliver glad, når de dukker op. Det er lidt sjovt. I vinter manglede en af mine morgen-hundeluftere. En ældre herre med sin sorte labradorblanding. De går den samme tur hver morgen. Manden og hunden. De skal ligesom være dér, synes jeg. Men de mørke vintermorgener så jeg dem ikke. Jeg håber virkelig, at de har det godt, tænkte jeg ved mig selv. At manden bare venter med at gå turen til det bliver lyst. Og da det blev lysere om morgenen og foråret kom, så dukkede manden og hunden sørme også op igen. Jeg drog et lettelsens suk. Godt så. Alt er som det skal være. Livet går sin gang i Fjenneslev.
Du, siger April og blinker til mig. Du er ved at blive gammel! Fjenneslev og en mand med hund. Skolebørn. Hun puffer drilsk til mig.
Ja og nej, svarer jeg. Men det er jo bare indbegrebet af min morgen. Turen til arbejde ad hovedvejen. Jeg forsøger altid ikke at køre mere end de 80 km i timen, man må køre. Det skal ikke gå for stærkt. Jeg nyder turen og ser mig omkring, mens jeg lytter til musik. Og når jeg kommer til Fjenneslev, så bliver jeg glad indeni, når jeg ser manden og hunden.

Billedet er lånt på highways.dk

4 kommentarer:

  1. Hej Mwgan

    Ja det er forunderligt at mennesker som man ikke kender men møder, kan betyde og fylde i ens liv. MEN dejligt det er sådan

    knus karina

    SvarSlet
  2. Sådan kan jeg også tage mig i at kigge efter hunde og deres mennesker når vi går ture - på et tidspunkt var der langt i mellem at vi så en dame og hendes hund. Rigtig god weeekend til dig og hundepigerne fra Kenzo og Anette

    SvarSlet
  3. Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver:) Når det er noen man er vant til å møte på, så blir man litt bekymret når man plutselig ikke ser dem. Godt at mannen og hunden er tilbake:)
    Vi er kommet på hytta, april gir regn og litt vind...men det ryktes at solen skal titte fram i morgen:)
    Ha en flott fredagskveld, klem til deg:)

    SvarSlet
  4. Så koselig å møte den mannen og hunden, skjønner godt at du blir glad når du ser at de er på plass:)
    Jeg ønsker deg ei fin og koselig helg,
    varm og vårlg klem fra Kate:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.