lørdag den 17. april 2010

Mådehold


Som tidligere nævnt har tarotkortene altid været et værdifuldt værktøj for mig på selvudviklingens vej og en mulighed for at komme i umiddelbar kontakt med mit ubevidste. Forstå og lære. De sidste par dage har jeg reflekteret meget over kortet "Mådehold" og det, kortet rummer. Mådehold er "Skyttens kort" og dets symbolik og udfordring kender jeg kun alt for godt - både som Skytte og som den ildsjæl, jeg nu engang er.

Kortet handler om at finde balance mellem indre og ydre mådehold. Livet bevæger sig ustandseligt gennem faser af lys og mørke, aktivitet og passitivitet. En stor udfordring i kortets budskab er tålmodighed, selvkontrol og tilpasning og det er jo her, at jeg nogle gange kommer til kort. En utålmodig sjæl med smag for potentiale og muligheder. ;-)

Når jeg trækker Mådehold, så ved jeg godt, hvad det betyder! Kortet minder mig om den så vigtige og evige balance mellem aktivitet og passitivitet. Jeg har brugt kortet meget til at meditere over, for kortet rummer selvbeherskelse og anbefaler at undgå overdrivelser. Det kan - selvom det også kan lyde kedeligt - være en god ide at finde den gyldne middelvej.

Da jeg har besluttet mig for at være et positivt menneske, ser jeg altid kortet som en kærlig påmindelse om at finde tilbage til orkanens øje. Dér hvor den rolige energi befinder sig. Det kan storme og ruske omkring dette "øje", men herinde kan jeg finde en rolig plet, som bringer alting i balance. Den perfekte balance findes, når man kan blande polariteter. Modsætninger. Forene det forskellige i en perfekt balance. Alkymi.

Nogle gange finder man balancen ved at tilsætte en ny ingrediens. Det er ligesom, når man laver mad og står og smager til. Der mangler noget! Et krydderi? En balance af måske surt eller salt? Eller sødt? Man må prøve sig frem. Pludselige er den dér. Den gode smag!

Man kan ikke være i balance hele tiden. Det er heller ikke meningen. Man er nødt til at forlade orkanens øje og prøve grænser af, forsøge sig med nye ting, nye ingredienser. Det vigtige er, at man altid ved, at orkanens øje findes … men måske ikke lige dér, hvor det var sidst. Men stoler man på, at man nok skal finde derind, så kan man!

I dag vil jeg finde styrken i Mådehold. Jeg vil konfrontere mine inderste ønsker og min største frygt og tage dem begge alvorligt. Blandingen vil gøre mig stærkere! Ved at acceptere både det positive og det negative kan jeg integrere begge aspekter i mig selv og blive et helt menneske. Må du også finde styrken i Mådehold i dag og have en dejlig weekend.

4 kommentarer:

  1. Dejligt indlæg. I dag var mit hoved fuld af planer om at fylde altanterassen med blomster, som også blev indkøbt. Nu sidder jeg under et varmt vattæppe i sofaen og fiser den af, fordi energien ikke var til mere. Så nu har jeg fundet styrken i mådehold og er sikker på at det lønner sig :)

    SvarSlet
  2. Hej Megam,

    Jeg synes, at det er meget interessant, at Mådehold skulle være Skyttens kort! Vi er jo som regel ret udfarende mennesker - intellektuelt og opdagende i hvert fald; personligt er jeg nok meget mere indadvendt end en gennemsnits-skytte :-)

    Men tit er vores problem vel, at vi så gerne vil det hele og på samme tid. Set i det lys, er mådehold selvfølgelig en vis påmindelse til os om, at vi skal stoppe op og nyde underbejs samtidig.

    Jeg synes, at det er så interessant med dine Tarotkort - hernede bruger man dem jo mest som kortspil. Men der er absolut også nogle, der går til kortlæsere.

    Hav en dejlig weeekend
    Knus
    Nille

    SvarSlet
  3. Tarotkort er kjempespennende, det syns jeg også og bruker dem som veiledning.
    Du har nok rett i at dersom man aksepterer og integrerer både de positive og negative aspektene ved seg, så blir man et helere menneske:)
    Ha en fin søndag, kjære venn,
    klem fra Kate:)

    SvarSlet
  4. Nille, jeg er nok også mere indadvendt end en gennemsnitsskytte, i hvert fald hvis man læser "populær-horoskoperne" og beskrivelserne. Men vi er jo allesammen sammensatte mennesker. Mådehold er skyttens kort, fordi det jo er vores store udfordring: At finde den dér svære balance mellem alt det vi gerne vil og det, vi egentlig magter. Skytter har ofte stor energi, men har også brug for at integrere en mere "stille" side for at finde ro. Noget i den retning!

    Kate, det er dejligt at du også bruger tarotkortene som vejledning. Synes virkelig, at det giver mig meget.

    Mette, dejligt at du fandt styrken i mådehold og fandt dig tilrette på sofaen :0)

    God dag til jer alle. Knus fra Megan

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.