onsdag den 21. april 2010

Kommunikation


Kommunikation er en svær ting, siger man. Tja, har jeg altid tænkt, men hvorfor egentlig det? Fordi er der afstand mellem sender og modtager? Fordi der er uklare signaler? Fordi det, der betyder det ene, for det ene, betyder noget helt andet for den anden? Eller fordi man har hvert sit sprog, hver sin dialekt og hver sin referenceramme og dermed ikke nødvendigvis tolker og fortolker ord og sætninger ens?
Jeg har altid været glad for ord. Jeg elsker at skrive, jeg elsker at formulere mig på skrift og jeg ville gerne leve af det. Men er jeg klar nok i mit sprog? Formår jeg at nå min modtager med det budskab, jeg ønsker at formidle og formår jeg at sige det på sådan en måde, at min modtager får lige nøjagtigt den følelse eller stemning med, som jeg gerne ville give videre?
Jeg har en kollega, som ikke er dansker, men han taler godt dansk med sin accent. Dog sker det tit, at han bliver misforstået. Han bruger nogle ord i nogle sammenhænge, som lyder sjovt og som kan misfortolkes. Han oplever ofte, at folk omkring ham bliver lidt frustrerede eller vrede over hans tilsyneladende lidt for direkte sprog og sjove formulering. Jeg blev også selv paf, inden jeg lærte ham at kende. Inden jeg forstod, at han faktisk ofte mener noget helt andet, end han siger. Han mener det godt!
Se, det er en fint udgangspunkt. At vide med hinanden, at man mener det godt. Når man taler fra hjertet og med hjertet, så kan det ikke gå helt galt. Jeg tror faktisk at vi igen skal blive bedre til at tage telefonen og lade vores stemmer høre. Vi sender så mange SMS og e-mails og formår ikke altid at få formuleret os ordentligt. Nogle gange går det for hurtigt. Det bliver for kort og upræcist. Der mangler en stemme.
I den kommende uge vil jeg ringe til nogle af dem, som jeg holder mest af. Høre hvordan det går og høre deres stemmer. Og så vil jeg sige som Martin Brygmann og Paprika Steen i filmen Hannibal og Jerry:

Brug dit hjerte som telefon, så det let at tale med nogen
og du vil aldrig bli' alene igen
hvis du taler med hjertet, min ven ...



Billedet er lånt på alaursen.dk

5 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan,

    Jeg er på kursus i kommunikation tirsdag-torsdag i Viborg i denne uge :)
    Det er rigtigt at man nemt kan misforstå en sms eller en mail. Man skal passe på med ironi og sarkasme, for man kan ikke læse om det er sagt med et smil i øjet.
    I det hele taget er kommunikation lidt af en kunst og noget man skal øve sig på hele livet. Men spændende er det.
    God dag til dig
    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Dejligt indlæg, Megan. Og det er så rigtigt at vi mister nok den vigtigste dimension, når vi snakker via sms, nemlig stemmeføring, tonefald og så også den personlige kontakt.

    SvarSlet
  3. Når man kjenner en person godt er det lettere å forstå hva de egentlig mener. Med språkproblemer kan det raskt oppfattes feil:)
    Sms og mail har overtatt mye av kommunikasjon ja. Man bør ta seg tid til å ringe istede...
    Ønsker deg en fin dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Den bedste kommunikation er dén hvor man sidder overfor vedkommende og også kan se hinandens kropssprog. Sms og mail er skønt men ja der kan hurtigt ske misforståelser :) God dag til dig - knus

    SvarSlet
  5. Du har så rett i at man burde bruke telefonen og snakke oftere med mennesker istedet for å bruke sms eller mail. Spesielt er det koselig å høre stemmen til mennesker man ser skjelden.
    Jeg ønsker deg ei fortsatt fin uke,
    klem ra Kate:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.