tirsdag den 27. april 2010

Don't Worry, Be Happy


Jeg faldt over en artikel i et magasin, som jeg fik i forbindelse med mit job. Artiklen handler om positiv psykologi og overskriften er meget rammende: Don't Worry, Be Happy. Ud over at det er titlen på en smittende glad sang af Bobby McFerrin, som de fleste kender, hvad betyder det så? Lad være med at bekymre dig, vær glad. Det lyder nemt! Altfor nemt. Men ikke desto mindre ...

Jeg er en stor tilhænger af positiv psykologi, for jeg har brugt en del tid og kræfter på at arbejde med mig selv i den retning. Tænke positivt. Det har taget lang tid at ændre negative tankemønstre. Det har taget mange kærlige ord til mig og megen tilgivelse. Efterhånden er jeg blevet god til det. Det er blevet en vane. En god vane. Selvom det stadigvæk er svært og selvom jeg - nogle gange lidt for ofte synes jeg - forfalder til negativitet, så er jeg min egen bedste hjælp til at komme på ret køl igen. Jeg har efterhånden opbygget et solidt lager af positive ord og gode følelser.

Artiklen handler i korte træk om at glemme de unødige bekymringer og mærke lettelsen, når de er glemt. Glæde og en aktiv og konstruktiv positiv indstilling er grundstenene i positiv psykologi. I psykologien har man således fokus på, hvad der gør individiet glad og ikke, hvordan man skal behandle alt det, der ikke gør individiet glad.

Hvornår er du mest lykkelig? De fleste af os vil nok svare, at det er når vi foretager os noget, som får os til at glemme tid og sted. Tilstanden kaldes flow. Flow er den perfekte balance (eller match) mellem udfordringer og styrker. Ved at fokusere på det positive og nye muligheder i stedet for at sætte begrænsninger og forhindringer op for en selv, kan man skabe flow i sit liv. Det handler i bund og grund også om at gøre det, man er bedst til. De fleste ved vist godt, hvad det er. Vi har alle fået en gave med os, noget som gør os unikke. Et talent. Hvis vi kan finde det frem, og hvis vi tør bruge det, så mærker vi, at vi trives. Vi vokser.

Den positive psykologi handler om håb, optimisme, selvtillid og en god portion ukuelighed. At turde. Turde være positiv, selvom det hele ser sort ud. Jeg er et levende eksempel på at det virker!

Når jeg føler mig trist, så tænker jeg på min kære far, som desværre døde i en altfor tidlig alder i 1995. Han var en skeptiker. Han troede vist ikke på alt det "spirituelle" og "der er mere mellem himmel og jord", som hans datter gør. Men, da han lå på sit dødsleje, fik jeg sagt nogle ting ham. Jeg var bare nødt til at få "de dér ord" sagt, selvom det var svært og ikke havde været noget, vi sådan talte om. Jeg elsker dig far! Selvom han ikke rigtigt kunne svare, så hørte han mig og forstod og fik sagt det samme til mig.

Efter han var død, kunne jeg mærke ham omkring mig i nogle uger. Min mor og min bror kunne ikke, men jeg fortalte dem, at han var dér. Han var med, når vi gik tur. Min hund Molly kunne også mærke ham. Så forsvandt han. Men en smuk efterårsdag nogle måneder efter hans død, hvor min ex, hunden og jeg var på Fyn og besøge nogle venner, kom han til mig med et sidste budskab, som jeg aldrig vil glemme.Han talte til mig gennem en ældre herre, som passerede mig på stranden. Den gamle så lidt konfus ud, da han kom direkte over til mig og udtalte disse ord på et perfekt udtalt engelsk (som min far var så god til): Don't worry, be happy! Jeg var ikke et sekund et tvivl. Det var min far. Min far, som endelig havde forstået, hvad det handler om. Og han kunne ikke have valgt bedre ord til sin datter, som altid har været vældig god til at bekymre sig - både på sine egne og andres vegne. Don't worry, be happy!

Jeg er blevet ret god til det, far!

Billedet er lånt på malaspina.org

8 kommentarer:

  1. Pyha, hvor var det dog smukt at læse, Megan! At vores kære, afdøde er hos os er jeg fuldstændig overbevist om. For mig er det min mor. Det var et dejligt indlæg om positiv psykologi, og jeg giver dig 100 procent ret og lever efter det hver dag.

    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlet
  2. Don't Worry, Be Happy :))
    Takk Megan for kloke ord og nydelig historie.
    Ønsker deg ein LYKKELIG dag.

    SvarSlet
  3. Og jeg er fuldstændig enig med dig Megan. Jeg prøver også hver dag at tænke positivt og prøve at vende noget evt. negativt. Det kræver lidt øvelse men jeg synes også det går fint. Flot indlæg. Knus

    SvarSlet
  4. Å, for et vakkert innlegg Megan. Og alt du sier er så sant. Det er så utrolig viktig å sette fokus på det som er positivt og å leve i nuet, ikke bekymre seg for morgendagen og heller ikke dvele over fortiden. Men leve her og nå og forsøke å skape glede og trivsel som best man kan. Jeg har også måttet dra meg selv opp fra negativitet og depresjon, men med en ukuelig optimisme og positivitet, har jeg greid det mang en gang.
    Historien og din avdøde far er fin, og jeg er ikke i tvil om at det var han som var rundt deg og som var ikledd den gamle mannen. Selv har jeg opplevd at en avdød fetter som jeg var veldig glad i, var rundt meg mye og ofte i perioder etter sin død. Det gjorde godt å føle at han var der, syns jeg:)
    Ha ei fortsatt fin uke, min venn,
    klem fra Kate:)

    SvarSlet
  5. Herlig innlegg Megan!
    Flott historie om din far.

    Jeg er selv en optimist :) Jeg har blitt mer og mer fokusert på å ikke være pessimist og negativ, og stort sett klarer jeg det og det er jeg fornøyd med. Livet blir mye bedre av å slutte å klage over det som ikke er så bra og heller glede seg over alt som er er bra!

    Ha en herlig uke Megan.
    Klem Einy

    SvarSlet
  6. Nogle gange er det svært at kommenterer dine indlæg fordi de er så fine og rammende, så jeg føler at det jeg selv skriver virker banalt eller som en dårlig omskrivning af det du allerede har skrevet.

    Men jeg har læst dit indlæg med stor interesse også fordi det er nogle tanker jeg selv tænker en del på efter kurset i sidste uge. Jeg tænker også det med at give mig selv så stort et selvværd, at jeg tør sige og gå efter det der er godt for mig. At jeg tør være synlig - god nok.
    Det er vel noget jeg skal arbejde løbende med gennem livet. Spændende og lidt af en indre rejse...

    Godt din far var hos dig også bagefter!

    God aften til dig, der hvor du er

    Knus Karina

    SvarSlet
  7. Don't worry, Be happy er virkelig en sang, som får humørbarometeret til at stige :-)

    Det er dejligt, at du har fundet hjælp i psykologien til at lære at tænke positivt.

    Mark Twain's citat: 'Jeg har haft mange problemer i mit liv. De fleste af dem blev ikke til noget', har jeg ofte erkendt :)

    Det var smukt af din far at give dig et tegn gennem en konfus herre. Du havde sikkert ikke lagt noget i det, hvis det havde været en almindelig strandgæst, som havde sagt det i farten :)

    Klem og god aften til dig :-)

    SvarSlet
  8. Karina, du er både synlig og god nok! :0) Jeg skal forsøge at blogge lidt mere om gode værktøjer hen ad vejen, måske kan du bruge noget af det! Og tak for dine fine ord ;-)

    Knus til jer alle og ha' en "happy day"!

    Megan

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.