mandag den 19. april 2010

Det gjorde godt


Nogle gange trænger man bare til at komme væk. Forlade huset, låse døren og køre afsted i bilen. Længere væk end ned til byen for købe ind. Længere væk end jobbet.
I går kørte jeg i en helt anden retning. Jeg kørte nordpå. Med 3 hunde i bilen og et stort behov for luftforandring og for at se noget andet. Bare køre.
For mig er der noget helt symbolsk i bevægelse. Sidde dér bag rattet og køre afsted, se dagligdagen forsvinde i horisonten, mens landskabet ruller forbi. Jeg glemmer nok engang i mellem, hvor godt det er. Hvor godt det føles. Specielt om vinteren. Jeg er bedre til det om sommeren.
Der er ét sted, hvor jeg altid gerne tager hen og nyder weekenden, en lille ferie eller som i går - en søndag. Og det er i sommerhuset i Nordsjælland. Hos min mor.
Da jeg kørte fra Ringsted, var det overskyet og vejret var faktisk lidt trist. Småblæsende intetkønsvejr. Jeg var ligeglad, for jeg vidste, at jeg havde brug for at komme afsted, lidt væk ... så vejret havde absolut ingen betydning. Men April havde andre planer for mig og Hornsherred, hvor sommerhuset ligger. Da jeg var nået et godt stykke derop af, havde nydt den altid fantastiske udsigt over Roskilde Fjord og fået et sug i maven af velvære ved synet af vandet, rullede skyerne til side og solen brød frem. Ahhhh. Det var stort. Som når tæppet går ved en teaterforestilling, man har set frem til i spænding og forventning. Og så alligevel som en fin overraskelse.
Mor og jeg tilbragte hele eftermiddagen på terrassen i solen. Overtøjet kom lidt af og på alt efter, hvordan sol og skyer havde det i forhold til hinanden, men vi var ude. Hundene dasede i solen og vi spiste frokost, drak kaffe, snakkede og spillede yatzy. Yatzy er vores sommerspil. Sommerhus betyder Yatzy - før eller siden. Vi gør selvfølgelig alt for at slå hinanden og rekorden, men mest af alt hygger vi os bare med det. Det er ren afslapning.
Da jeg kom hjem ved aftenstid, var jeg en helt anden person. Ro i sjæl og sind. Rød på næsen og en god kulør i ansigtet. Fik en lille snak med en person, som jeg holder utroligt meget af, prikken over i'et før te og en god film og så tidligt i seng. Sådan en søndag gør godt. Rigtig godt!



7 kommentarer:

  1. Sikke en hjerte dag..
    Den giver god brændstof, og stof til eftertanke.

    SvarSlet
  2. Det lyder vel nok dejligt - jeg deler helt din glæde ved at tage en dag fri fra alting og på den måde bryde hverdagen.

    Ha' en skøn mandag, Megan, klem :-)

    SvarSlet
  3. Det lyder som den helt rigtige måde at få tanket op på.
    God og solrig mandag :)

    SvarSlet
  4. Så bra!! Du trengte en slik dag...det hørtes jo helt nydelig ut å da. Herlig bilde av jenta som nyter solen:)
    Håper mandagen blir fin for deg, klemmer:)

    SvarSlet
  5. Det lyder som en rigtig dejlig søndag sammen med din mor - og lige som dét du trængte til. KNUS og god mandag.

    SvarSlet
  6. Høres ut som dagen din har vært god for sjel og sinn:) Av og til behøver man å bare dra litt vekk for å hente føde for både kroppen og sjela og når man kan kombinere det med et koselig besøk hos sin mor, er det jo ekstra flott:)
    En riktig fin ettermiddag ønskes deg:)
    Klem fra Kate:)

    SvarSlet
  7. Sikke et dejligt livsbekræftende indlæg.
    Jeg får også lyst til at køre ud i det blå.

    Godt du gjorde det + at du også fik løbet en god tur :)

    Har du mon nogensinde haft den fantasi, at du bare blev ved med at køre, uden plan og uden at nogen vidste det. En hverdag på vej til job, hvor du bare kører forbi og forsætter?
    Det har jeg ofte fantaseret om....

    God aften til dig også

    Knus Karina

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.