søndag den 18. april 2010

Sidder i en luftballon


Det er en stille søndag morgen. Landmanden har allerede forladt huset og er nu tilbage på markerne, hvor der sås på livet løs. Jeg sidder tilbage med min morgenkaffe og reflekterer lidt over, om jeg nogensinde rigtig vænner mig til dette liv. På den ene side sætter jeg stor pris på det. Roen, det stabile, årstidernes skiften og det arbejde, der følger med for en landmand. På den anden side synes jeg, at det er forfærdeligt forudsigeligt. Gang på gang prøver jeg at lave lidt "rav" i den, forsøger at smide lidt impulsivitet ind og foreslår at gøre det umulige muligt, men landmanden er fuldstændig upåvirket. Han gør det, han skal. På samme måde, som han altid har gjort.
Forandring fryder, siger jeg. Hvorfor lave om på noget, som er godt, svarer han. Jamen, siger jeg igen, hvad nu hvis det gode kan blive endnu bedre?
Vi er forskellige, landmanden og jeg. Vi er to modpoler. Vi er by og land. Kulturforskellen er større, end jeg havde troet. Og det er den stadig! Jeg vænner mig nok aldrig helt til det og vil nok altid prøve at ændre bare lidt ... men i de fleste perioder accepterer jeg det. Lever med det. Sætter endda pris på det.
Kunne man bo på landet som her med udsigt til marker, nyde dådyrene hver morgen, frisk luft og åben himmel og så have København i baghaven, så slog jeg til. Det var lige mig. Alle byens tilbud og mine venner, som bor dér. Og så dette rolige landmandsliv uden de store udsving. Her handler det vist også om Mådehold, som jeg beskrev i går. At finde en god balance.
April smiler til mig og nikker. Nemlig, min ven. Den evige balance, der gør så godt og kan være så svær at finde.

I dag vil jeg se det hele lidt ovenfra og ned. Forestille mig, at jeg sidder i luftballonen højt hævet over land og by og i fuldstændig balance.

6 kommentarer:

  1. At man er forskjellig må man sette pris på:) Tenk så kjedelig hvis dere var helt like. Så må man legge ting på vektskålen og kjenne hva som er godt. Jeg kunne selv aldri tenkt meg å flytte tilbake til byen...Til det nyter jeg livet på landet alt for godt:)
    Ha en super søndag på landet, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  2. Det kan nok mange ganger by på store utfordringer at man er forskjellige, men samtidig gjør jo forskjellen at man utfyller hverandre:) Som du selv sier, så gjelder det å finne en balanse:)
    Håper du nyter dagen,
    god klem fra Kate:)

    SvarSlet
  3. Det er godt man ikke er helt ens tror jeg - det er vi nu heller ikke ;) Håber du har nydt en god weekend. Knus

    SvarSlet
  4. Det er bra vi er ulike synes jeg :)
    Håper du har hatt en herlig dag sammen med din mor.

    Klem

    SvarSlet
  5. Graset er alltid grønare på den andre sida. Veldig klokt av deg å sette deg i den der luftballongen, der såg du det nok kor fint du har det;0)

    SvarSlet
  6. Gresset føles alltid grønnere på den andre siden,men den er ikke alltid det er det beste for en selv.
    Men det at man tar seg tid til å fundere på saker og ting er klokt og smart,da ser man hvor solen skinner....

    Ønsker deg en god og flott uke

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.