mandag den 15. marts 2010

Take It Away


Aldrig mere, tænker jeg, mens jeg sidder her med rumlende mave. Nej, den er ikke helt god! Kæresten og jeg fik mad fra en kinesisk take-away restaurant i går aftes. Det var hans tur, så han kørte afsted, eftersom han ikke kan lave mad og er - hvis jeg må være så direkte - fuldstændig håbløs i et køkken! Men han er sød til at smutte afsted og hente noget i stedet for. Sådan er det! Man skal heller ikke bede mig om at samle et skab fra Ikea eller spartle huller og den slags. Det er jeg til gengæld håbløs til. Jeg køber aldrig et håndværkertilbud!
Maden, vi fik, var intet mindre end ringe. Kæresten bryder sig slet ikke om kinesisk, men det gør jeg, så jeg fik noget and med forårsløg og chili og han valgte noget fra deres danske menu. Når jeg skriver noget, så er det ikke fordi, at jeg ikke kender navnet på retten. Det stod på menukortet! Men det, der gemte sig i boksen, var noget ... og så er jeg nødt til at sige det ... værre lort! Aldrig har jeg set noget så kønsløst, håbløst ... en snitzel forklædt som fiskefilet forklædt som ... sålelæder. Tørre pommes frites og salat, der havde kendt bedre dage. Vi kom til at grine. Du må køre tilbage med maden, sagde jeg, smide det dér lige i hovedet på dem. Men det gad han selvfølgelig ikke. "Noget" var tørt som ørkenen. Sejt. Uden smag. Han endte med at smide det ud og tage sig en ostemad. Og det havde vi givet penge for. Min and var såmænd ikke så dårlig, men den var ikke rigtig varm. Det blev faktisk lidt vammelt. Og jeg har fået en smule ondt i maven, rumlen ... føj!
Så savnede jeg, byboen, virkelig udbuddet i København. Dér er take-away ikke bare. Jo, den slags steder er der selvfølgelig også, men dem vælger man fra! Fordi man tager maden med hjem, betyder det ikke, at den skal være dårlig. Eller middelmådig for den sags skyld. Da jeg boede på Vesterbrogade, var der et mekka af små listige take-aways i umiddelbar nærhed. Det Indiske Spisehus. Gastronomia Italia. Hing's Cuisine med en lille og rigtig god sushi bar ved siden af. En lille mexikansk joint, som nogle sydamerikanske studerende havde åbnet og som de skiftedes til at styre. De tog billeder af os og hængte billeder af alle deres dejlige kunder op på væggen. Og serverede god take-away. Det savnede jeg i går. Og så savnede jeg selvfølgelig København lidt igen. Frederiksberg!

Marts? Hun gør hvad hun kan. Tro mig, hun kæmper med alkymien. Hun ved godt, at den gik helt galt i går, snestorm, hagl og ... er det lige koldt her til morgen? Hun nikker. Ja, det er koldt, men smukt! Himlen er blå, solen er på vej op, fuglene synger. Frostvejr og bid i vinden. Så jeg tager det med. Ville bare ønske, jeg ikke havde det sådan lidt skidt i maven.

9 kommentarer:

  1. Uha, Megan, vi var ude for det samme med kinesisk mad fornylig. Det har fået mig til altid at have mad i køleskabet, så vi kan lave spejlæg med en god salat eller en lynhurtig wok-ret.
    Jeg er selv blevet frygtelig syg af en pizza for nogle år siden - så jeg spiser heller aldrig færdigkøbt pizza med kød på længere. Rigtig god bedring til dig!

    SvarSlet
  2. Marts har hvistet til mig at hun byder på 9 varme grader på lørdag..

    SvarSlet
  3. Huff...det der hørtes ikke bra ut. Dårlig mat blir man syk i magen av. Selvfølgelig burde dere levert den tilbake men skjønner at kjæresten ikke kjørte ut igjen:)
    Tilbudene er ikke de samme når man har flyttet på landet nei. Spørs om du må lære kjæresten å lage en enkel rett:)
    Mars har gitt oss masse snø i natt, akkurat nå skinner solen men det tror jeg er kortvarig:)
    Håper magen blir bra, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Issj! Dårlig mat er ikke bra!!! Og slett ikke god reklame for den kinesiske resturant! Håper du kommer deg fort igjen og kan nyte en av de (forhåpentligvis) siste vinterdagene:)

    God klem

    SvarSlet
  5. Det lyder ikke godt det mad :(
    Rigtig god mandag ;) Knus

    SvarSlet
  6. Det kan virkelig skræmme én med sådan en oplevelse! Jeg er 7-9-13 aldrig blevet syg af take-away - men der er gange, hvor man kan have sine tvivl!

    Men i byen kan man som du siger gå uden om de dårlige - og i storbyer er der som regel et kæmpe udvalg. Hernede henter man også tit på restauranter, og jeg kan hurtigt komme på en mindre verdensrundtur blot i mit nabolag - det er fedt!

    SvarSlet
  7. Kære Alle
    Det endte med en dag hjemme. Jeg måtte simpelthen vende bilen på halvvejen og køre hjem. Min mave har ikke været god! Nu går det heldigvis langsomt bedre ...

    Nille, lige nøjagtig. At kunne komme på gastronomisk verdensrundtur i sit kvarter, det er altså en af de største glæder ved byen. Og godt for en skytte! :0)

    SvarSlet
  8. Og nu til noget helt andet: dit billede af Vesterbrogade.
    Lige der om hjørnet i Valdemarsgade nr. 8 boede mit arbejde fra jeg startede i 1969 til vi flyttede kontoret til Gladsaxe.
    Nostalgien er bare lige i højsædet.
    Tak for et godt tilbageblik.
    Håber det går dig meget bedre nu.

    SvarSlet
  9. Puha, Megan. Jeg håber, du har fået det bedre.
    God aften til dig og dine:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.