søndag den 14. marts 2010

Personlig træner


Jeg er for tidligt oppe! Altså i forhold til det tidspunkt, jeg kom i seng. Hvad sker der? Jeg er blevet et morgenmenneske OG en natteravn! Kombinationen er interessant. Udfaldet er ... lige for lidt søvn!
Men hvad. Det er en smuk morgen. Solen skinner og fuglene synger. Når jeg har drukket kaffe og siddet lidt her i solskinnet, skal jeg ud og gå med hundene! Igen.
I går læste jeg en artikel i "Hunden", som gjorde mig vældig glad og tilfreds med det faktum, at jeg hver eneste dag traver vejen op og ned med mine hunde. Og ja, jeg går jo altså flere ture, fordi jeg går med én hund ad gangen. For det meste.
For i "Hunden" læste jeg følgende: Ikke engang folk med en personlig træner opnår så gode kondiresultater, som en helt almindelig og ikke spor sveddryppende hundeejer får ved bare at passe de daglige gåture med hunden. Britiske forskere har konditions-undersøgt en lang række mennesker og fundet frem til, at hundeejere gennemsnitligt går to ture på 24 minutter med deres hund - plus ekstra lange ture i weekenden. Det bliver sammenlagt til over otte timers rask trav ugentligt for mennesker med hund! Og jeg? Jeg går jo altså i hvert fald det dobbelte!
Langt over halvdelen af undersøgelsens hundeejere udtrykte glæde over deres ture med hunden. De fortalte at de bliver i godt humør. De holder fast ved deres daglige gåture - uanset vejr og tidspres. Konklusion: Ansvarsbevidste hundeejere bliver både sundere og gladere!
Jeg kan godt mærke - når jeg er ude at løbe - at jeg har en god kondition. Se bare i fredags. Ovenpå 2 ugers pause (fra løbet), ondt i halsen-syg og træthed, kunne jeg løbe 5 kilometer i højt tempo og slå min egen rekord på ruten! Hvorfor? Fordi jeg hver eneste dag traver afsted med mine hunde! Og ja, jeg bliver glad. Jeg bliver gladere. Det giver mening. Jeg er tæt på naturen. Tæt på alt det smukke og forunderlige derude. Jeg har verdens bedste personlige træner. Ja, det må være Keeva! Men de andre to tøser, Aimee og Josie, skilsmissehunden, gør det også godt.

I dag skal vi til vandet! Jeg må ud og se havet. Har overtalt kæresten til at køre til Møn, ned til Øhavet og ud til stranden. Vi skal ud og gå og med hundene. På stranden ved havet.

5 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan, Kenzo og jeg er også tidligt oppe ;) Der er da ikke noget så skønt som en gåtur med sin hund i naturen. Man skal ud i al slags vejr - må bare finde den rette påklædning frem ;)
    Det lyder rigtig skønt med en tur til stranden - hundene elsker det kan jeg forestille mig. God søndag til jer. KNUS

    SvarSlet
  2. Det lyder dejligt med havet. Rigtig god tur til jer alle, håber I får noget solskin i øjnene.
    Jo, du er helt klart i kanon form, det gode ved at gå er jo også at det ikke giver skader. Men gør stærk.
    Rigtig god søndag
    Knus Karina

    SvarSlet
  3. I dag var det jo et meget inspirerende og oppbyggende innlegg du hadde, hvis man er hundeeier da. ;-)
    En slik forskning er jo gull verdt, vil jeg tro. Føler meg faktisk i mye bedre form, både fysisk og psykisk etter at Cora kom inn i livet mitt.
    Cora og bloggingen. ;-)
    Alt godt fra Eirin

    SvarSlet
  4. Å nå ble jeg glad:)) Enn at jeg er sååå sprek, hehe...og du er enda sprekere:) Og man blir i godt humør av å gå tur med hund. Det er en avkobling samt at man får frisk luft. Vi hundeeiere har det herlig:)
    Lurt at du tar en og en hund på tur, mye lettere å ha kontakt da.
    God tur på stranden, klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Kære Alle
    Det er intet mere end genialt at have hund og skulle ud i alt slags vejr. Og at disse ture, som er afstressende og hvor man kan ryste dæmonerne af sig (som I. Bergmann sagde!), så også giver kondition og styrke, det er da en bonus, der vil noget! Jeg kan virkelig mærke, at turene holder mig i god form.
    Ja Guri, vi hundeejere har det herligt! :0)
    Keep on walking!!!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.