torsdag den 18. marts 2010

Pause


Det er morgen på pensionatet og kaffen er klar. Den absolut nødvendige morgenkaffe med mælk, som både Marts og jeg kan lide den. Marts er stået op, som hun har det for vane, og har sat sig ved bordet overfor mig. Hun ser træt ud. En smule slukøret.
Hvad er der dog galt med dig, søde Marts, spørger jeg forsigtigt. Hun ryster på hovedet. Egentlig vil hun ikke svare, men hun gør det alligevel.
Jeg er træt, siger hun. Træt af hver eneste dag at kæmpe med min såkaldte trylledrik, der skal få Hr. Forår til at ænse mig. Jeg prøver og jeg prøver. Jeg har tilsat de mest oplagte ingredienser, som ikke helt virkede efter hensigten. Jeg har fundet alternativer, været kreativ, opfindsom, modig. Men, sukker hun højlydt, intet sker!
Jeg er ikke helt enig, svarer jeg opmuntrende. Det er meget mildere udenfor nu. Sneen er næsten forsvundet. Det var regnvejr i går! Men Marts er ikke sådan at gøre glad igen.
Ved du hvad Marts, siger jeg og ved ikke, hvor den klogskab kommer fra så tidligt på morgenen, hvor jeg i øvrigt selv er lidt mere træt end hvad godt er, når jeg nu har en lang arbejdsdag foran mig. Jeg tror det er sådan her: Du kan ikke se skoven for bar' træer! Du er så dybt inde i opgaven, så involveret og dedikeret at du er kørt surt i det. Du ser ikke det åbenlyse. Du er for tæt på! Tag fri i dag. Lad tankerne hvile og glem alt om Hr. Forår. Gå en lang tur og mærk efter. Bare vær!
Men det er tåget udenfor, svarer hun, dog med en lille åbning, en lille sprække af håb.
Ja, det er tåget. Det er tomrumsvejr. Det er ingenting, men måske i virkeligheden alt. Marts holder fri i dag. Bare så I ved det. Det gør jeg desværre ikke.

Pausebillede: Geder fra Nordjylland

4 kommentarer:

  1. Kan vi tage fri i dag? Nej, desværre.
    Jeg vil vente lige som din Marts på at trylledrikken virker. Først må den gerne virke på at verdenen er pakket ind i vat i dag.
    Ha en skøn dag.

    SvarSlet
  2. Godmorgen ;)
    Ja jeg ville jo gerne på arbejde :P Jo før jo bedre :P Kan nu godt forstå man kan trænge til en fridag. Håber du får en skøn marts dag alligevel - knus Anette

    SvarSlet
  3. Nu er solen ved at komme frem her på Amager, og det håber jeg også den er nede hos dig, Megan. Så hjalp trylledrikken alligevel :-)
    Ha' en dejlig dag!

    SvarSlet
  4. Mars er mild og avslappet hos meg:) Du imponerer med dine tanker så tidlig på morgenen. Tror hodet mitt er tomt enda da:)
    Nyt dagen din, klem fra meg:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.