mandag den 1. marts 2010

Marts og forventningerne


Februar sagde farvel lige før midnat. Jeg mærkede et stik i hjertet, da jeg så hende gå. Jeg vil savne hende trods alt. Hun har gjort det godt! Hun er udfyldt sin rolle her på pensionatet. Da hun gik ud af døren og forsvandt i mørket, kom en skikkelse til syne. Marts. Hun var et stort smil, da hun trådte ind af døren med sin rygsæk og guitar. Rystede sit våde hår og undskyldte i samme åndedrag vandet på gulvet. Jeg viste hende kammeret, hvor hun skal bo den næste måned og faldt så i søvn.
Nu sidder vi her over morgenkaffen, marts og jeg. Jeg er træt. Har sovet fuldmånesøvn, og det betyder, at jeg har været vågen flere gange og havde svært ved at falde i søvn. Sådan påvirker fuldmånen mig ofte. Alligevel er jeg vild med den, fuldmånen. Lige nu kan jeg dog ikke se den, marts himmel er dækket af skyer og det regner og blæser derude. Marts trækker på skuldrene, mens hun drikker kaffe og spiser müsli med mælk. Vejret, siger hun og ler. Hvad skal man dog stille op?
Jeg fortæller hende om forventningerne til hende. Folk længes efter forår. Jeg længes efter forår! Hun nikker. Ved godt, hvad der venter hende. Et stort pres ligger på hendes skuldre, men hun virker nu ikke tynget, som hun sidder der, smilende og imødekommende.
Vi taler ikke mere om vejret eller forventningerne. Vi drikker kaffe i tavshed, mens regnen trommer mod ruden. De har vist også lovet sne. Sne og storm. Sæt lige de to ord sammen ... eller lad være. Jeg gør det ikke!

7 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan!
    Det må være derfor, at jeg også vågnede adskillige gange i løbet af natten. Ikke fordi mit søvnmønster lader meget tilbage at ønske i øjeblikket...:-) Nu kan jeg skyde skylden på fuldmånen. Jeg plejer at have styr på den, fordi jeg tit synes, at der er sammenfald med let søvn og månen, som blæser ind igennem gardinerne.
    Skal vi ikke satse på, at marts giver os masser af sol, lune og en god opstart på foråret?
    En god mandag til dig.
    Knus Katrine

    SvarSlet
  2. Jeg håber, at Frk. Marts har forstået, at visse ord alene eller sammen ikke hører hjemme i hendes rygsæk! Den skal være fyldt med påskeæg, sol og forår...

    Hav en dejlig start på ugen - og måneden!

    SvarSlet
  3. Jeg ønsker mars velkommen, både med sol, regn og snø. Mars er mars...starter meget bra her hos meg. SOL..
    Hm...jeg også har sovet dårlig i natt..
    Håper den første vårdagen ble bra for deg:)

    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Kære Megan, Jeg er klar til marts måned og meget gerne noget forår. Det er jo dét vi satser på ... ikke :P God 1. marts til dig og hundedamerne - KNUS

    SvarSlet
  5. Velkommen til mars fra meg også! Hørte på radioen at stormen i Europa er på vei til Danmark...Men jeg er sikker på at mars har med seg en og annen varm og god dag:) Vi er klare!!:)

    Ha en nydeli 1.mars!!

    Klem

    SvarSlet
  6. Jeg håber, at frøken Marts har noget godt med til os i rygsækken - fx lune vinde og forårsvejr :-)
    Vi var ude at gå en tur for lidt siden, og det var søreme koldt. En isnende vind gik til marv og ben, men hvor er det dog dejligt, at det er længe lyst nu!
    Kh til dig ;)

    SvarSlet
  7. Hærlig histore - og ikke minst godt fortalt. Jeg liker skildringene dine..de tar meg med! Jeg er også glad i å skrive, men jeg ser at det jeg skrev "da jeg var ung" er mye mer ekte enn det jeg skriver i dag.

    ha en flott kveld, Klem Heidi

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.