mandag den 29. marts 2010

Malkekoen og mørket


Det er den samme følelse hver eneste mandag morgen efter vi er gået over til sommertid. Jeg har det ligesom malkekoen i Sebastians sang: Et skridt frem og to tilbage, til dér, hvor jeg var lige før ... sådan er det ofte med køer. Sommertiden tyvstjæler min lyse morgentime. Nu er gåturen med hundene igen i mørke. Det føles virkelig som man bliver kastet tilbage i udviklingen. Eller også er det bare en af de der omveje, der viser sig at være den helt rigtige vej. Hm. Marts trækker på skuldrene. I morgen har du påskeferie, siger hun og det er rigtigt. Det har jeg. Jeg behøver ikke at stå op, før det er lyst. Selvom jeg er morgenmenneske med stort A, så har jeg faktisk aldrig synes det var specielt dejligt at stå op, når det er mørkt. Men at være oppe, når lyset bryder frem (for at citere endnu en Sebastian sang), det er noget helt andet. Det er et smukt syn.
Marts har gjort sin trylledrik færdig. Ja, den er faktisk helt klar. Men virkningen, siger hun og ser pludselig meget klog ud. Den tager sin tid. Alting tager sin tid. Og jo mere jeg prøver på at fremskynde foråret og fange min elskede i nettet, desto længere tid tager det, inden han er helt mør.
Jamen søde Marts, svarer jeg forundret og en lille smule forarget. Du har da vel ikke tænkt dig at overlade Hr. Forår til April sådan helt frivilligt. Man må vel slås for sagen!?
Hun svarer ikke, smiler bare og drikker kaffe. Så det gør vi lidt i stilhed, marts og jeg, drikker kaffe. Mens mørket kapitulerer og lyset kigger frem. Må malkekoen og alle andre have en smuk forårsdag. Det har jeg tænkt mig at ha'!

Billedet er lånt på landsskuet.dk

3 kommentarer:

  1. Søde Megan.
    I går aftes var jeg ude og gå ved 19.30 tiden og det var lyst og dejligt.
    Snart har lyset indhentet den mørke morgenstund.

    SvarSlet
  2. Du er virkelig et morgenmenneske:) Lyset kommer tilbake om morgenen, snart...
    Jeg er ikke et morgenmenneske og sliter med sommertiden..så trøtt!!
    Snart har du påskeferie, nyt det:)
    HA en flott dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Jeg synes nu også, at det var mørkere i morges - og jeg står vist slet ikke tidligt op :-)

    Men om et par dage har man igen vænnet sig... og så udligner det sig selv... det er meget værre, når vi når til efteråret, og man ved, at det er alvor!

    Skønt, at du har påskeferie - gid det var mig!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.