onsdag den 31. marts 2010

Lidt klogere


Jeg har sovet endnu længere i dag. A mennesket laver langsomt rytmen en smule om og får virkelig sovet igennem. Jeg må have brug for det! Nu er klokken over 8 og jeg har lige fået øjne. Kaffen er god og tiltrængt. Hundene, de yngste, leger og snakker med hinanden. Laver nogle høje lyde og er vældig søde, men en lille smule larmende så tidligt, synes jeg. Sagde jeg tidligt? ;-) Grunden til jeg står så tidligt op om morgenen i hverdagene er mest af alt, at jeg har brug for en rolig morgen og tid, inden jeg skal afsted på arbejde. Jeg kan ikke fare ud af sengen, gribe en kop kaffe med den ene hånd, mens jeg kaster mig i brusebad, spise mad, mens jeg føntørrer hår. Jeg har brug for tid til det, jeg skal. Gåtur med hundene. Morgentanker på bloggen. Kaffe og morgenmad i roligt tempo.
Jeg elsker disse fridagsmorgener, hvor jeg kan tage mig endnu bedre tid. Bare sidde og drikke kaffe i al evighed, skrive, kigge ud af vinduet og se naturen udfolde sig. Dyrene. Fuglene. Det er smådiset derude lige nu, det har regnet og faktisk lover de regn meget af påsken.
Det er Marts' sidste dag på pensionatet. Jeg vil komme til at savne hende. Hun har været en betydningsfuld logerende på mange måder. Nu spiller hun guitar og vimser omkring. Hun har ikke så meget at pakke i rygsækken. I modsætning til mig er hun en, som forstår at rejse "let". Ikke så meget med "just in case ... suitcase". Marts, siger jeg, kan du ikke blive lidt længere? Du må ikke gå, ikke nu, ikke allerede.
Hun smiler og ryster på hovedet. Jeg må videre. Hun tager min hånd, vender den om og placerer noget i min håndflade. Det er til dig, søde ven. Du er nu en erfaring rigere. Husk hvad du har lært, brug det med omhu og du vil være en endnu klogere kvinde, end du var før.

Billedet er fra april, 2009

3 kommentarer:

  1. Du imponerer med dine morgenritualer og tanker. Jeg er nok mere den som raser rundt med kaffe og hårføner:) Men skulle mer enn gjerne hatt evnen til å slappe av, som du!
    Mars buldrer fra sørøst her....skal vel markere seg før hun drar avsted:)
    Ha en fin dag, kos deg, klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Som MajorogMeg, imponerer du også mig med din ro.
    De jeg arbejdede fór jeg også rundt efter badet med mit kaffekrus og føntørrer, samtidig med, at jeg hev tøj ud af garderoben.

    Jeg syntes også, at det er tidligt Marts forlader pensionatet. Det føles som om, hun lige er flyttet ind. Jeg har slet ikke nået at lægge et digt om hende på min blog. Det må hun ha' til gode til næste år :)
    Vær' sød at give hende et knus fra mig.

    Mange klem til dig, Megan :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har det lige som dig Megan. Jeg skal også bruge tid til at komme i gang om morgenen. Så hellere stå lidt før op end at fare rundt. God dag til dig. Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.