søndag den 21. marts 2010

Køreglæde


Jeg har haft kørekort i 14 år. Nej, ikke længere. Jeg var ikke en af dem, der drømte om kørekort som helt ung og blev udklækket som billist i en alder af 18-20 år. Jeg havde ikke brug for en bil. Jeg havde min cykel! Jeg boede i København og cyklede rundt til det hele. Desuden ville jeg ud og rejse. Hellere bruge pengene på det end et kørekort. For jeg var heller ikke en af dem, hvis forældre sponserede kørekort, hvis jeg lod være med at ryge. Jeg røg ikke! Måske var det derfor? ;-)
Min ex og jeg købte bil sammen, da jeg var omkring 31. Og så blev det pludselig svært at undvære et kørekort. At have en bil, som jeg ikke kunne køre i og altid skulle være afhængig af, at vi kørte sammen eller at han kørte mig. Nej vel? Så jeg tog kørekort!
Min egen bil fik jeg nogle år efter. Min ex brugte altid den anden til jobbet og var tit længere tid væk. Øv, tænkte jeg, nu har jeg kørekort, jeg har faktisk også en bil, MEN den er aldrig tilgængelig om eftermiddagen, så hundene og jeg kan komme udenfor byen. Ud til hundeskovene, vandet ... Derfor købte vi "hundebilen" - bil nummer 2. Den bil, jeg stadig har i dag. Min fantastiske toyota corolla stationcar. James! Den har virkelig været god. Stabil. Pålidelig. Den har været mit hjem i en svær skilsmisseperiode. Hver eneste weekend, fredag aften, pakkede jeg mine ting og hundene og kørte væk fra byen og alt det, som gjorde ondt. Ned til en god og rummelig veninde, som altid holdt sit hus åbent for mig. Jeg fik sågar en nøgle! Eller op i sommerhuset i Nordsjælland, hvor min mor jo bor halvdelen af året. Bilen var mit tilflugtssted. Bare køre. Bevæge mig. Frem og tilbage. Væk. Det gav mening. Høj musik og landskaber, der sejlede forbi.
I dag har vi mere ro på, James og jeg. Han har sin faste holdeplads herude, James. Vi kører på arbejde hver morgen og hjem hver aften. Vi kører på landevej og gennem små landsbyer. Han har ikke svigtet mig en eneste gang i vinter. Han er bare startet, når jeg har drejet nøglen selv i tociferede frostgrader!

I fredags talte vi om biler ude i frokoststuen. Køreglæde. Fart. Komfort. Jeg nævnte sådan lige i forbifarten, at jeg er vældig glad for min gamle pålidelige toyota. Min ellers ret søde chef smilede til mig med glimt i øjet og sagde: Ja, men den er altså ikke særlig sexy!
Sexy, svarede jeg, jeg er da ligeglad! Jeg skal fra A til B!
En anden kollega nikkede og så fra den ene til den anden. Smilede til mig og sagde: Hvad gør det, at bilen ikke er særlig sexy, når bare kvinden indeni er det!
Se, det er en rigtig mand! Og James ... han er rigtig bil!

9 kommentarer:

  1. Kæreste Megan.
    Jeg forstår din glæde for køretøjet..
    Jeg har ingen kørekort, og jeg savner et, men syntes det er så uoverkommeligt at få et.. Jeg er jo 50 år nu..

    SvarSlet
  2. Et hærlig innlegg, Megan:) og jeg er helt enig med deg, bilen skal fra A til B og den skal starte når jeg vil:) Det er hovedsaken:) Jeg har også en gammel grønn stasjonsvogn som jeg har hatt i 10 år nå og jeg elsker den, selv om den ikke er sexy;)
    Goklem fra Kate:)

    SvarSlet
  3. Hej Megan,

    Jeg fik kørekort i slutningen af 2002, tror jeg det var. Så jeg er ikke en erfaren bilist, og det tog da også lidt tid inden jeg kunne gå til prøve. Hm hm.
    Men jeg elsker også at køre, og især alene på tur med mig selv. Tankerne flyder bare og jeg slapper af (medmindre jeg kører på trafikeret motorvej) Jeg tænker tit over at det ikke er miljømæssigt og politisk korrekt at have to biler. Men hvor er jeg lykkelig for min gamle skoda og for den frihed den giver mig. Når man har en bil kan man bare køre. Ha!
    Jeg er også glad for min hverken er fin, sexet, eller ny, for den kommer ud for lidt af hvert må jeg indrømme. (sød kommentar fra din kollega, ham kan vi li'!)
    knus Karina

    SvarSlet
  4. Toyota Corolla er en trofast bil:)) Jobbet i bilbransje for mange år siden, hos Toyota. Sexy er den ikke men den frakter deg fra A til B. Du gjør den vel sexy tenker jeg:))
    Bra du tok førerkort og kunne rømme når det var som værst. Slv begynner førerkortet mitt å bli litt "sommerførerkort" Er blitt skikkelig usikker på å kjøre på vinterføre...usj...
    Ha en fortsatt god søndag, klem fra meg på hytta:)

    SvarSlet
  5. :) he he!! Jeg er enig med den karen som sa at en trenger ikke sexy bil for å være sexy!:)
    At en bil er til å stole på er 1000 ganger viktigere enn at den har et utseende som er tiltalende.
    Ha en finfin søndag!;)

    God klem

    SvarSlet
  6. Jeg har jo heller ikke kørekort, og jeg savner det som sådan ikke; men så er der de weekender, hvor man tænker, at man kunne k$re langt væk! Uden mål - men bare køre for at se, hvor man ender.

    Jeg har dog forsøgt - men det var absolut ikke den rigtige ting at gøre på det tidspunkt. Og nu er jeg vist for gammel til at forsøge igen - og her midt i byen ville det være et mareridt bare at parkere en bil.

    Men jeg forstår godt dit forhold til James - og en fin kollega! Dejligt, at der stadig findes den slags mænd :-)

    SvarSlet
  7. Artig å lese fortellingen om bilen din.
    Det er forståelig at du er glad i den, og jeg synes den ser svært fin ut.
    Håper den i mange år til fortsetter å bringe deg dit du skal.

    Ha en flott uke :)

    SvarSlet
  8. Søde Megan...

    Hvad kan man sige, du er bare en Toyota pige! :-D

    Knus Katrine

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.