tirsdag den 16. marts 2010

Forkælelse


En helt ny morgen og miraklet er sket: Det er lyst, når jeg står op. Det er lyst, når jeg går med hundene. Jeg er tidligt på færde, en morgensjæl med sans for den nye dag og de muligheder, der står op sammen med solen. De fleste morgener rummer magi. Den gør denne også. En friskhed, sprødhed, lette skridt i støvler mod asfalten, frostvejr og himlen, der med ynde og ganske langsomt iklæder sig sin blå forårskappe. Ja ja, det er stadig lidt koldt, men ikke mere end man kan mærke den første varme fra forårets kærtegn i blodet. Jeg nikker anerkendende til Marts. Det går jo meget godt med alkymien alligevel. Ting tar tid. Man kan ikke lave et godt måltid, en opskrift, som har timer som vigtigste ingrediens, på få minutter.
Det gør Maurizio Mosconi heller ikke. Maurizio kæler for hver eneste detalje på sin restaurant: Den veltilberedte italienske mad, den store sorte tavle med dagens menu, sirlige bokstaver skrevet med kridt, italiensk gloser som lover noget stort - også selvom man ikke kan italiensk, vinen fra Sicilia, det gode brød og olivenolien, de små marinerede oliven ... og så videre.
I aften skal en veninde og jeg besøge Maurizio Mosconi på hans italienske restaurant og jeg glæder mig. For jeg ved, at jeg roligt kan glæde mig. Maurizio tager hånd om os, fra det øjeblik vi træder ind ad døren. Intet er overladt til tilfældighederne. Man er velkommen. Man er ventet. Dagens vigtigtigste gæst intet mindre. Selvom han har en godt personale og måske ikke selv betjener dig, så er han der. Han nikker. Han kommer lige hen og ser, om du har det godt, har fået det mad, du gerne vil have og om det hele er, som det skal være.
Maden er altid god! Maurizio er altid den perfekte vært til fingerspidserne. Sådan skal det være! Ingen middelmådighed ... Min mave har det efter en god nats søvn fint igen og i aften skal den forkæles! Gioia Pura!

7 kommentarer:

  1. Oh la la. Italiensk mad er dejligt.
    Glæder mig til at høre lidt om retterne... hvis du altså gider. Ellers må jeg bare forestille mig den gode vin og maden dertil.

    Håber I får en rigtig god aften.

    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Godmorgen Megan,
    Lyder lækkert med det italienske mad ;) God fornøjelse med dét. Og rigtig god dag til dig. Knus

    SvarSlet
  3. Du har noget at glæde dig til i aften - det lyder vel nok dejligt!
    Da jeg fodrede fuglene klokken 5.30 var solsortene allerede vågnet og sad og kvidrede :-)
    Rigtig god tirsdag til dig, klem!

    SvarSlet
  4. Så deilig å høre om godt vertskap og kjærlighet til mat. Du er heldig som har en slik restaurant i din nærhet.
    I dag skriver du veldig poetisk og vakkert, min venn. I dag også, må jeg jo si. ;-)
    Alt godt fra Eirin

    SvarSlet
  5. Deilig med lys så tidlig på dagen..men om 2 uker starter sommertid og da vil du ha noen morgener i mørket igjen. Før det blir lyst igjen:)
    Ah...den restauranten hørtes herlig ut..det besøket må du nyte:)
    God fornøyelse, klem fra meg:)

    SvarSlet
  6. Del ud med retter og oplevelse! :-) Og en beliggenhed. Måske befinder denne fantastiske italiener ikke så langt fra Karlebo? ;-)
    Knus
    Katrine

    SvarSlet
  7. Så deilig at din mor kan nyte dagene på hytten:) Det er en spesiell opplevelse å komme på hytten, man må ha erfart det for å vite hva det er snakk om. Jeg har alltid kjent at skuldrene har senket seg mange hakk når vi har nærmet oss:)
    Hyttelivet er herlig...og alle hundene jeg har hatt har vært enig:) Major også:) Derfor alle ferie på hytten:)
    Klemmer:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.