tirsdag den 30. marts 2010

Fantastisk film ... og ferie


Jeg har sovet længe og er stået op med solen. Den skinner nu over et spædt lysegrønt forårslandskab, hvor frosten stadig dækker jorden som et næsten gennemsigtigt gardin. Marts sover endnu længere og dagen er min til de gøremål - alt og intet - som jeg har lyst til. Påskeferie. En god opfindelse, som jeg trænger til lige nu.
I aften skal veninden og jeg spise italiensk hos Maurizio, endelig kom dagen, hvor vi begge er friske og klar til at lade vores sanser forkæle af den gode italienske mad. Indtil da skal jeg bare være. Små gode planer.
Jeg havde håbet at kunne overtale min mor til at åbne sommerhuset i Nordsjælland her til påske, men hun synes ikke vejret er stabilt nok endnu. Hun åbner jo for sommeren og synes, det er for tidligt at starte sæsonen. Det respekterer jeg selvfølgelig. Jeg kunne ellers godt have brugt havet, stranden, lugten af saltvand og skumsprøjt i ansigtet. Ja altså, havet deroppe er jo fjorden, men det er godt nok. Nu laver jeg planerne om til ikke at have ret mange planer overhovedet. Jeg lader dagen komme og ser, hvad jeg har lyst til. Der er en påskefrokost eller to i vente. Traditionerne kommer altid ind over ved højtiderne. Kæresten håber selvfølgelig på godt vejr til forårsarbejdet, pløjning, såning. Jeg tager nok cyklen frem, så skal jeg løbe, læse, lave mad ... høre musik, se film.
Apropos film, så så jeg en virkelig dejlig og meget stærk film i går aftes. Il ya longtemps que je t'aime (Jeg har elsket dig så længe) med gudinden, skuespillerinden, Kristin Scott Thomas. Jeg vidste på forhånd, at det ville blive en stor og rørende oplevelse, så jeg havde forberedt mig med kleenex og en god kop te. Tæppe og sofa. Kæresten arbejdede på kontoret, så jeg var alene med min filmoplevelse og det havde jeg brug for. Det var slet ikke en film for ham! Det var en film for mig! Kristin Scott Thomas er en af mine yndlingsskuespillerinder og hun skuffede ikke, tværtimod. Det var en fin film, en rørende historie, godt instrueret og fortalt så forsigtigt, langsomt, bevægende, forholdet mellem to søstre efter 15 års adskillelse og det, der er hele kernen i historien. Hovedpersonen, Juliettes (Kirstin Scott Thomas) fængselsophold for et mord, hun har begået. Mordet på sin søn.
Jeg endte selvfølgelig med at tudbrøle, tårene trillede og jeg var dybt berørt. Kristin Scott Thomas spiller fantastisk. En virkelig god filmoplevelse, som jeg kan anbefale.

8 kommentarer:

  1. Kære Megan,
    Glad for du kunne lide filmen. Kristin Scott Thomas er fantastisk. Selvom det er en barsk film, nød jeg også scenerne fra det franske liv. Maden, vinen og ja det særligt franske, som er svært for mig at sætte ord på.
    Skulle du falde over "Savage Grace", så skulle du se den. Det er en ret "vild" og anderledes film. Jeg havde egentlig ikke de store forventninger til den, havde ikke hørt om den overhovedet. Men da Julianne Moore spiller hovedrollen lånte jeg den med hjem. Rystende film og gode skuespilspræstationer. Du kan sikkert låne den på dit bibliotek eller via bibliotek.dk se mere her: http://www.imdb.com/title/tt0379976/
    Hav en dejlig dag og aften ikke mindst. Glæder mig til at læse om maden.
    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Håber du får en skøn aften når du skal ud at spise med din veninde - det lyder hyggeligt :) Det lyder som en film jeg gerne vil se på et tidspunkt. God forårsdag til dig - knus

    SvarSlet
  3. Høyrest ut som det kunne vera ein film for meg også. Det begynner å bli grønt på bakkane her også men min bonde er ikkje riktig komen i gang med vårarbeid. Trur ikkje han har så store planer !! Ha gode dager og nyt frien !!

    SvarSlet
  4. Jeg er simpelthen så kræsen med film; alt det andre ser, det siger mig ingenting. Alt det der Avatar osv. - det går lige hen over hovedet på mig. Men denne film var jeg også meget berørt af. Jeg er også ret vild med Scott-Thomas - og desuden er hun én af de få, vist ikke den eneste, engelske skuespillere, der virker fransk i franske film.

    Både fysisk men også med sin sårbårhed er hun utrolig troværdig, hvilket ellers sjældent fungerer så godt med skuespillere, der skal konvertere til et andet land, synes jeg!

    Nyd de langsomme dage
    Knus
    Nille

    SvarSlet
  5. Takk for tips om film, skal eg sjå film MÅ den vere god. Veldig kjedelig å sløse bort tid på dårlige filmer. Denne trur eg faller i smak.
    Ønsker deg EI KJEMPEFIN PÅSKE.

    SvarSlet
  6. Av og til skal man se film alene..jeg har "stekte grønne tomater" som min gråtefavoritt.. Prøvde å få Gubben til å se den engang men han ble bare rastløs:))
    Du har deilige dager foran deg, nyt dem. Og nyt kvelden med venninden, skulle gjerne vært med og spist god mat:) Bra alle sanser fungerer, slikat dere får en smaksopplevelse:)
    Mars skal visst ha en pen avsluttning her..godt:)
    Stor klem fra meg:)

    SvarSlet
  7. Så koselig at du tittet innom til meg med hyggelige ord, satte pris på det!
    Jeg er også av den emosjonelle typen som storgråter når jeg ser rørende filmer. Syns det er så godt å bare la følelsene flyte fritt og la meg helt rive med:) Skal forsøke å låne den filmen, det var et godt tips:)
    Håper du får fine dager framover, og du må kose deg i kveld med din venninne:)
    Klem fra Kate:)

    SvarSlet
  8. Den film må jeg se.
    Håber du har en dejlig aften i godt selskab og vidunderlig mad:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.