onsdag den 3. marts 2010

Et lys for Liv


Jeg er en smule trist her til morgen. I går aftes fik jeg en mail fra min kære fætter, som fortalte, at han og hans kone natten til i går mistede deres elskede hund Liv. Hun blev akut syg og de kørte til dyrehospitalet midt om natten. Desværre stod hun ikke til at redde. Det var noget med tarmene og hun havde det rigtig dårligt. Jeg har ikke de nøjagtige detaljer og det er såmænd også ligemeget. Sorgen ramte mig på deres vegne. Jeg ved, hvor højt de elskede Liv, hun var, som han skrev, deres barn og et og alt. De kan ikke selv få børn og Liv blev så en slags erstatning. Jeg siger altid, at hunde ikke er børn og ikke kan udfylde den rolle - men jeg må indrømme, at det kan de jo godt lidt alligevel. Personligt har jeg ikke hunde, fordi jeg ikke har børn, MEN det er der jo nogen, der har. For min fætter og hans kone var Liv det barn, de ikke fik. Jeg græd med dem. Vi tændte et lys for hende i går aftes, alle os som kendte glade Liv. Liv var en blandingshund og blev i sin tid hentet på Rødovre Hundeinternat. Hun havde haft en hård start på livet hos en narkoman, men hun var blevet "reddet" og kom nu til at bo hos min fætter og hans kone. Det blev en lykkelig historie. De elskede hende højt og omvendt. Hun var med allevegne. Nu er hendes lys slukket. Sorgen og savnet er tilbage. Mine tanker går til dem. Jeg ved, hvordan det er, hvordan det føles. Tomheden, sorgen ...
Samtidig er Keeva ikke frisk i maven endnu. Trods skånekost, kastede hun lidt op i går og jeg kan se, at hun har lidt ubehag engang i mellem. Ellers er hun såmænd glad nok, men jeg tager ingen chancer, så i dag går turen til dyrlægen. Hun skal muligvis have noget antibiotika også. Hendes system er jo ekstra sart. Tror I hendes bekymrede hundemor har sovet ret godt eller meget i nat? Nej vel? Alt bekymringen fra dengang hun var så syg, kom tilbage - blandet med sorgen over min fætters døde hund og natten var lang. Sov lidt. Vågnede. En gang måtte jeg op, fordi Keeva kastede lidt op. Her til morgen er hun glad og fatter ikke, at hun skal faste. Nu vil jeg lige have hende til dyrlæge! Jeg selv har det bedre, ikke helt frisk, men det tænker jeg ikke på nu.Nogen har sagt, at når man køber en hund, så køber man en sorg. Visse vasse, har jeg altid sagt, for man køber jo en helt masse glæde, uerstattelige gode øjeblikke og dejlige timer, uendelig kærlighed og hengivenhed. Men sorgen følger i kølvandet på alle glæder. Som alt andet i livet er der mørke, hvor der er lys. Og omvendt.

9 kommentarer:

  1. Kære Megan, Du har ret i dine betragtninger om det at have hund. Det er en kæmpe glæde. Det er et ansvar man påtager sig - jeg gør det hjertens gerne og Kenzo giver mig uendelig meget igen.

    Jeg er ked af at høre om din fætters hund. Det er altid trist synes jeg.

    Og nej selvfølgelig har du ikke sovet ret godt når Keeva ikke er helt frisk. Håber hun snart kan få det bedre og det kan da godt lyde til at der skal lidt antibiotika til. Håber hun snart er frisk - og du med. Mange knus fra mig og Kenzo sender mange "møsser" til dine hundepiger

    SvarSlet
  2. Hei.
    Så utrolig trist med Liv. Det er helt fryktelig å miste en hund, det kan jeg skrive under på!
    Du beskriver det å ha hund veldig fint, det er så utrolig mange gleder ved det...og det er disse man må tenke tuilbake på den triste dagen hunden må ta farvell med verden...

    Håper Keeva blir frisk snart. Stakkars liten, jeg forstår godt at du blir bekymret!

    Jeg fant en kul på Kaja igår...jeg har svært dårlig erfaring med sånne kuler, så jeg er veldig bekymret og sov dårlig i natt! Vi skal til dyrlegen nå klokken 9, tvi, tvi!

    SvarSlet
  3. Hej Einy
    Ja, det er trist med Liv. Jeg er virkelig ked af det og ikke mindst på min fætters og hans kones vegne.
    Samtidig bekymret for Keeva, ja. Vi skal til dyrlæge kl. 11:40.
    Jeg håber at Kaja ikke fejler noget. De kan jo sagtens være godartede, den slags. Jeg fik fjernet flere godartede knuder på min gamle hund Molly.
    Krydser fingre.
    Klem til dig.

    SvarSlet
  4. Hej Anette
    Tak for den gode hilsen. Lad os håbe, at Keevas problem ikke er værre, end at antibiotika og lidt andre "remedier" kan klare det. Skånekost selvfølgelig. Det tror jeg da bestemt, selvom man jo bliver SÅ bekymret.
    Knus Megan

    SvarSlet
  5. Sådan en øv dag. Trist med Liv.

    SvarSlet
  6. Hvor jeg føler med din familie over deres tab af Liv. Man er totalt lammet af sorg, når man mister en kær ven akut. Man har måske vænnet sig mere til tanken, når det er pga. alder, selvom det også er ubærligt.
    Det glæder mig meget at høre, at Liv blev reddet fra en narkoman og hun efterfølgende fik et godt liv.
    Måske har jeg luftet hende?
    Jeg har i en lang periode luftet hunde på Rødovre Dyreinternat. Jeg er stoppet i en periode, nu hvor Rufus er blevet ældre, og behøver min tid.

    Jeg håber, at dyrlægen finder frem til den rette medicin til Keeva. Måske det kan være noget arvæv efter operationen, som kan irritere?

    Mange klem til jer. Kh Lone

    SvarSlet
  7. Ååå så trist! Får helt tårer i øynene av innlegget ditt! Å ha hund gir mange gleder men som du sier også mange bekymringer og sorger. Men det er jo slik det er å leve?

    Hunden vår er så allergisk, og har litt ømtålelig hud. Får lett eksemutbrudd og sånn. I sommer da vi var på ferie vart han kjempesyk. Vi var to ganger hos dyrlege og måtte skrape av betennelse i huden. Samtidig hadde han problemer med å puste. Ferien ble amputert på grunn av dette... Tankene våre fløy rundt... (hvor lenge kan vi holde liv i han, hva er forsvarlig?osv..)
    I min panikk tok vi kontakt med en homeopat(da dyrlegen ikke kunne hjelpe lengre...)Nå har vi en lykkelig hund uten de kjempestore luftveisproblememe. Huden er ømfintlig, men han har ikke sår som tidligere...Klumpen i magen sitter der enda... og vi grur oss til våren/sommeren... samtidig som vi krysser fingrene for at det skal være helt borte...

    Tenker på de som har mistet sin LIV... alle som har eller har hatt hund forstår den sorg de går igjennom.

    Håper det går bra med din Keeva...

    God, varm klem

    SvarSlet
  8. Dette var trist å lese...kjenner tårene presse på her. Man får trøste seg med de gode minnene man har. Liv fikk et godt liv, det er godt. Det er alltid så vondt når man mister en hund. De etterlater seg en ubeskrivelig stor tomhet... Det er vel ingen som alltid er så glad for å se deg...alltid!!
    Skjønner godt du ikke har hatt en god natt..vi er bekymret for disse 4-bente godingene vi har i hus. MAjor ligger i skrivende stund i senga mi..litt ureglementert men...
    Masse lykke til idag med Keeva:) jeg krysser fingrene:)
    Stor klem til deg:)

    SvarSlet
  9. Åh ja det gør så ondt at miste sin bedste ven.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.