fredag den 26. marts 2010

Byboen og landet


Det er fin forårsmorgen. Fuglene synger. Mars og mosekonen brygger. Trylledrikkens aroma breder sig over morgenlandskabet og lyset træder i karakter. Dådyr overalt på markerne, nu er de igen camouflerede, men jeg kan tydeligt se dem og de ser mig. Betragter mig, men flytter sig ikke. Jeg tror de ved, at jeg kun vil dem godt. Jeg er ingen jæger. Skytte, jo, sådan astrologisk, men jeg kunne aldrig skyde et dyr. Forleden eftermiddag kom jeg gående med Keeva, da et dyr løb over vejen og ind på marken foran os. Jeg så, at der var et andet dyr lige efter, men det tøvede, fordi Keeva og jeg var kommet tættere på. Stod stille. Jeg stoppede op og trak Keeva ind til mig. Kiggede på dyret og sagde stille: Kom så, smut du over vejen. Vi bliver her og gør dig ikke noget. Dyret så på mig og så løb det også over vejen. Hen til sin ven, så de kunne løbe videre sammen.
Bybo på landet, ja det er jeg! Jeg kalder markvejene for stier til stor irritation for min landmandskæreste. Ja, nogle gange griner han jo bare af mig. Jeg bruger de forkerte udtryk. Bybo, siger han og ryster på hovedet! Jeg har i øvrigt også en anden dialekt, men det er noget helt andet. Der er visse ord, vi udtaler anderledes. Onsdag. Midten. Resten. Her, midt i det sjællandske, siger de oonsda', mitten og risten. Risten er for mig noget helt andet. Man kan ikke spise risten. Man kan spise resten. Men herude på landet kan de lidt af hvert!
Jeg "løver" mig en lige en tur og jeg "køver" ind. Det gør man ikke her. Man løber og man køber. At jeg lidt oppe nordfra, kan jeg vist ikke "løve" fra ...

Det var et sidespring. Jeg var ved at beskrive den smukke forårsmorgen. Marts er glad, for Hr.Forår kommer tættere på og er mere nysgerrig, interesseret, hendes udkårne. Hun har gang i trylledrikken, fuld af energi og vigør her tidligt på morgenstunden. Landmanden er i gang med forårsarbejdet. Markerne skal pløjes, der gødes og snart skal der sås. De kommende uger ser jeg ikke så meget til ham og det har jeg vænnet mig til. Ser det faktisk som en fordel. Vi har fundet en rytme efter 5 år. Han gør sit, jeg gør mit og så gør vi noget sammen. Lige nu skal jeg gøre mig færdig med kaffe og morgenmad og tage hul på en smuk forårsdag. Jeg er vist en heldig kvinde!

Et smukt syn fra august

7 kommentarer:

  1. Dejlig skildring her fra morgenstunden.
    Rigtig god fredag til dig, Megan:-)

    SvarSlet
  2. Godmorgen Megan, Dejligt indlæg om dit liv som bybo på landet. Håber du får en skøn fredag. KNUS

    SvarSlet
  3. Du skildrer så herlig dine tanker i ei morgon stund ! Kan også kjenna meg igjen i dine betraktninger rundt språk... Ha ei go`helg !!

    SvarSlet
  4. Godmorgen Megan

    Her har marts også fået godt fat. Solen skinner og forsøger at brænde igennem det disede skylag. Vi deler også markerne her med rådyrerne, der bekræftigende at se på og være i nærheden af.
    Jeg ønsker dig en dejlig og lang weekend med sol og et lunt hjørne i haven med en god kop kaffe. :-)
    Knus
    Katrine

    SvarSlet
  5. God morgen.
    Så koselig å møte dådyr på tur!
    Reagerte ikke Keeva på det?
    Hadde det vært Kaja hadde hun blitt helt i hundre! Hun har et enormt jaktinnstinkt!

    Hundebursdager må feires ja :)

    Idag har jeg fri - deilig!
    Så nå skal jeg rydde, bake og pakke!
    Imorgen går turen hjem til mine foreldre på Vestlandet :)

    Jeg ønsker deg en herlig helg og en riktig god påske!!

    SvarSlet
  6. ja du er vist en heldig kvinde :)

    Bedst er det at være i et forhold hvor man både kan være sammen og hver for sig!

    God fredag og påskeferie, når du når dertil. Jeg har ferie fra og med i dag. 11 dage - hurra

    knus Karina

    SvarSlet
  7. Det var sjovt at læse din beskrivelse af forskellen på sproget, Megan. Jeg genkender det du skriver - min far sagde altid ooonsdag, og nu forstår jeg først hvorfor. Hans mor var fra sydvestsjælland.
    Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.