lørdag den 20. marts 2010

Balance


I kristen symbolik er sommerfuglen billedet på genopstandelsen. Mere alment er sommerfuglen et symbol på menneskets spirituelle udviklingsproces. Sommerfuglen ligger trygt i sin puppe. Den må bruge sin vækst til af al kraft at kæmpe for at bryde ud af sin begrænsning. Hvis et menneske hjælper sommerfuglen med at komme fri, vil den aldrig komme til at flyve. Kun når den af egen kraft frigør sig selv fra denne sidste forhindring, vil den i sin fulde skønhed kunne flyve frit. Kampen for at bryde ud af puppen udvikler sommerfuglen, så den flyve. Uden denne kamp vil sommerfuglen aldrig få styrke til at opnå formålet med sin eksistens. Den vil aldrig udvikle den styrke, der skal til, for at blive til noget ekstraordinært.

Jeg har altid været fascineret af sommerfuglen og dens tilsyneladende korte liv. Tilsyneladende. For hvad ved jeg? Nu ville jeg undersøge sommerfuglens symbolik nærmere og ovenstående er hvad, jeg fandt ud af. Det giver mig kuldegysning! For sommerfuglen er symbol på, at den modgang, vi alle oplever i livet, på forskellig plan og i forskellige sammenhænge, giver os styrke. Giver os styrke til at blive den, vi er. Jeg ved sørme godt, hvorfor jeg i dag tør kalde mig selv en ret klog kvinde :0) Erfaring. Erfaring høstet på mange planer. En udvikling, som har taget mange år. Følelsesmæssige rutschebaneture, møder, oplevelser, skuffelse, begejstring, sorg, glæde, tårer, smil. En god blanding af surt og sødt.

Mit nøgleord i alt, hvad jeg foretager mig og alt, hvad jeg gør, er balance. Øjeblikkets balance. At kunne finde en vis ro i den situation, jeg befinder mig i, selvom den må synes nok så svær. Balancere. Acceptere. Have tiltro. Det hjælper mig. Fremover vil jeg tænke på sommerfuglen, når tingene ikke lige arter sig, som jeg gerne vil have det. Den smukke, skrøbelige men stærke sommerfugl, som vi snart kan nyde synet af derude. Nu ved jeg, hvad det er, der gør den så forunderlig smuk!

Billedet er lånt på www.newheartspirit.com

7 kommentarer:

  1. I dag var det utrolig godt å lese bloggen din. Jeg elsker når naturen selv, og skaperverket viser oss sannhetene i livet. Når vi kan lære noe om oss selv ved ganske enkelt å se på gamle sannheter. Fantastisk. Takk for sommerfugllære! Jeg gleder meg til du har funnet ut enda mer. ;-)

    Ha en vidunderlig dag.
    Eirin

    SvarSlet
  2. Smukt indlæg ;) Håber du får en god lørdag - knus

    SvarSlet
  3. Et mentalt billede-mantra. Hvor smukt. Og hvor smukt og tankevækkende du har skrevet... Det er sådan et indlæg, som man skal tilbage til og læse nogle flere gange...
    Jeg ønsker dig en dejlig dag.
    Knus
    Katrine

    SvarSlet
  4. Dette var spennende å lese:) Nydelig symbolikk:) Jeg er også fascinert av dette vakre flyvende vesenet og har tatt flere bilder av den som du kan finne i bloggen min. Og det er sant at motgang gir styrke selv om man kanskje ikke tenker på det når man står i tøffe tider. Denne styrken kan man ta frem senere når livet er tungt.
    Ha ei fin helg mot våren,
    klem fra Kate:)

    SvarSlet
  5. Så skrøbelig og så stærk alligevel, tak for din research og ord :-)

    SvarSlet
  6. Lene siger det så smukt herover - det var meget smukt at læse om sommerfuglen og om øjeblikkets balance!

    SvarSlet
  7. Som du ser har jeg valgt sommerfuglen som mitt ikon. Innlegget ditt utdyper det jeg selv visste om sommerfuglens symbolikk, og dette var gripende å lese.

    Takk for en flott og interessant post :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.