tirsdag den 2. februar 2010

Væddemålet


Februar har pakket ud. Hun føler sig allerede hjemme i sit kammerværelse på pensionatet. Jeg kan godt lide det heroppe på toppen, siger hun og byder mig indenfor. Jeg siger ja, for jeg er født nysgerrig. Træder indenfor i rummet og misser med øjnene. Alt er hvidt. Der strømmer sollys gennem vinduet, som rammer de hvide vægge og det enorme hvide sengetæppe på dobbeltsengen, hvor februar sætter sig og ser imødekommende på mig. Hvad vil du vide, spørger hun. Jeg er som en åben bog. Jeg er ikke så lang, men der er meget jeg skal nå! Hvad vil jeg gerne vide? Lidt om vejret måske. Det er altid spændende. Vi er mange, som længes efter foråret, frøken Februar. Jeg nikker forventningsfuldt. Hun ser på mig og smiler. Kniber øjnene sammen og bryder så ud i en smittende vinterhvid latter. Vejret? Søde du, jeg må krybe til korset. Inden januar tog afsted, indgik vi et væddemål. Jeg stirrer på hende og spørger forsigtigt: Et væddemål? Hun nikker. Ja, svarer hun, et væddemål. Januar udfordrede mig. Vi har væddet om, hvem der kan fremtrylle den største snestorm. Hun slår ud med armene. Jeg har tænkt mig at vinde! Og for ikke at trække pinen ud, så sætter jeg en af mine allerbedste snestorme ind allerede i dag!
Jeg er tilbage i min egen morgenstue. Morgenkaffe og hjemmearbejdsdag. Jeg har respekt for det dér væddemål, som januar og februar har indgået, og har besluttet at blive herhjemme i dag. Jeg vil hellere sne inde end ude!
Det ser ud til at februar har besluttet sig. Hun vil ikke stå tilbage for januar bare fordi hun ikke er så lang. Det skal ikke hedde sig ...

3 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan,

    Jeg synes hende frk. Februar er lidt af en strid kælling, kan du ikke tale lidt fornuft ind i hende?

    Dejligt du kan arbejde hjemme i dag, det lyder til det bliver vildt og hvidt derude.

    Kan du have en god dag, mon du skal være kreativ?

    Kh Karina

    SvarSlet
  2. Sikke smuk poesi, Megan :-)
    Det er nogle spændende gæster, du har på besøg i kammeret på pensionatet. Jeg glæder mig til at høre om de, som kommer i løbet af året :)
    Det skulle ikke undre mig, om frk. februar vinder ;)

    Det er nogle skønne hunde, du har. - Én i hver farve :) Det er en god ting, at de har fået løbeseler, så I kan løbe mere frit. God dag til jer!

    SvarSlet
  3. Megan, jeg er så vild med dine poetiske evner. De giver masser af smil på læben hos mig, hver gang jeg kigger forbi - dine poetiske ord er virkelig en lise for sjælen her på matriklen! :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.