tirsdag den 16. februar 2010

Stærkt!


Februar er ganske stille i disse dage. Der er en vis sødme omkring hende. Hun går omkring og drømmer. Dagene er ikke så kolde, vinden har lagt sig for hendes fødder og den sne, der falder, har bløde fnug og lægger sig ikke til rette på veje og stier. Forsigtigt går hun ned af trappen, så hun ikke vækker mig. Bevæger sig ud i natten og kommer igen ligeså stille. Nat bliver til dag. Dagen er nu.
Jeg sidder og tænker lidt på gårdagens aftensmåltid. Jeg havde lavet en ret med kylling og faktisk gjort det så nemt så nemt ... brugte en indisk cooking sauce og så tilsætte jeg lidt forsigtigt karry. Ris. Der var serveret. Jeg synes det smagte rigtig godt. Krydret, brændte lidt på tungen, men smagen var dér! God smag. Kæresten derimod spiste lidt og måtte så kapitulere. Han synes det var altfor stærkt! Måtte smøre sig en ostemad i stedet for. Det er sket før. Jeg får lavet for stærk mad for ham. Det er muligvis mine bybo-gener. I hvert fald har jeg været vant til krydderier. Min ex lavede god stærk mad og jeg vænnede mig selvfølgelig til at kunne spise det stærkere og stærkere. Vi gik på indisk restaurant. Jeg købte krydderier i de små gadebutikker på Vesterbrogade. Jeg sætter pris på krydderi på tilværelsen.
Men kæresten har før måtte kaste håndklædet i ringen, når jeg har krydret maden for meget. Han er mest til de gode danske retter, selvom jeg udsætter ham for mange andre ting :0) Jeg derimod udforsker gerne mad, nye smage og nye krydderier.
Og chili frugter da bare vanvittig smukke!
Dagen er i gang, men den behøver ikke at gå stærkt. Jeg tager den med ro.

8 kommentarer:

  1. Jeg er blevet en kylling til at spise stærk mad, det er nemlig som du skriver noget smagsløgene skal vænne sig til.. Når man så er tilvænnet bliver man helt afhængig..
    Det kan være jeg skal på tilvænning ..
    God dag Megan..
    Du må glæde din kæreste med lidt mormor mad i aften..

    SvarSlet
  2. Jeg er blevet helt afhængig af, at læse om, hvordan februar har det her hos dig, Megan :)
    Jeg bliver helt vemodig, når hun begynder at pakke kufferten, selvom jeg ser frem til, at marts flytter ind.

    Chili spiser jeg meget af. Dog ikke i orientalske retter men på en æggemad med mayonaise og i hjemmelavede tunsalat.

    SvarSlet
  3. Må smile litt her jeg sitter! For jeg er nok akkurat som din kjæreste!:) Men ingen har sagt at jeg ikke liker litt krydder i tilværelsen!:=)Kos deg i februardagen!

    God klem

    SvarSlet
  4. Jeg elsker også stærk mad... det må gerne kradse lidt på tungen men ikke mere end man stadig kan smage maden... (har nogle gange spist noget der var for stærkt - og i stedet for at smage, brænder smagsløgene i stærke kryddderier...).

    Det er nogle smukke chilifrugter. Det er en ting jeg savner hernede... de er ikke så lette at finde...

    SvarSlet
  5. hehe....på lørdag lagde jeg kylling med tandorikrydder. Gubben satt og skrapa av kydderblandingen:)) Jaja..ikke alltid det faller i smak:)
    Februar har blitt kald igjen her hos meg men solen skinner, det gjør godt:)
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  6. Det er meget smukt at læse om februar her hos dig :-) Åh, det er lidt synd, at din kæreste ikke bryder sig om krydret mad, men det er jo nok en vane. Hjemme hos os er vi enige om, hvor meget maden må brænde, men de gode danske retter er også dejlige :-)

    SvarSlet
  7. Hey søde Megan
    Samme problemos her på matriklen. Vi deler os også i to lejre; de med hang til det stærke og de, som slet ikke kan ha', at maden er stærk. Lillepigen tæller ikke med endnu, men hun kommer på styrke-holdet er jeg sikker på. Hun spiser wasabi-nødder allerede. :-)
    Det er lidt ærgerligt, for det er svært at efter-krydre maden, så den smager rigtigt. Jeg har prøvet det et par gange, men den stærke smag sætter sig ligesom ikke.
    I aften står den på sushi fra den nærmeste sushi-pusher :-D Er det en synd at drikke rødvin til sushi? :-/
    En god aften til dig og kæresten.
    Kærlige hilsener
    Katrine

    SvarSlet
  8. Tak for fine kommentarer. Ja, det er meget forskelligt, hvordan man har det med krydderier og krydret mad. Jeg er vist også lidt hærdet efterhånden!
    I dag skal vi have suppe. Så kan kæresten også være med! :0)

    Katrine, man kan da sagtens drikke rødvin til sushi. Hvem skulle det være synd for? :0)

    Knus til jer alle!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.