tirsdag den 9. februar 2010

Pendlerne


Hver morgen, når jeg lufter hundene ude i mørket, møder vi en eller flere biler. Så hopper vi pænt ind til siden, indtil de har passeret. Bilerne er uden tvivl på vej ud til motorvejen og så videre til København. Pendlerne. Jeg er ikke misundelig. Tværtimod. Jeg har selv været pendler. I 1 1/2 år kørte jeg hver dag turen fra Ringsted til Holte nord for København, en tur som på gode dage tog omkring 1,5 time. Men ofte længere. Jeg skulle forlade hjemmet kl. 06:15 for at komme på motorvejen i tiden, så jeg kunne undgå den helt store kødannelse ved udfletningen v. Køge Bugt. Nogle gange lykkedes det. Andre gange ikke. Netop som jeg var startet min pendlertilværelse, gik motorvejsarbejdet på Køge Bugt motorvejen og Motorring 3 i gang. Jeg fik virkelig noget "for pengene". Kø, kø, kø ... Tiden gik. Ofte brugte jeg 4 timer om dagen på motorvejen ... på vej. Frem og tilbage. Siddende i en bil blandt tusinder andre, utålmodig og træt. Efter 1 1/2 år fik jeg nok. Jeg var nødt til at træffe et andet valg. Tro på, at jeg kunne finde et job tættere på. Jeg sagde op.
Nu går jeg på landevejen med pandelampe og god tid. Jeg skal først køre hjemmefra omkring 07:30 og det gør ikke så meget, hvis jeg kommer afsted 5 minutter senere. Når jeg ser lyset fra bilerne her tidligt om morgenen, føler jeg mig utrolig heldig. Taknemmelig for, at jeg ikke er en af dem. Pendlerne, som har valgt livet på landet men arbejder i København.

6 kommentarer:

  1. Puha, Megan jeg har også prøvet det.
    Jeg boede på Fyn mellem Svendborg og Nyborg og arbejdede inde midt i København.
    Heldigvis skulle jeg ikke derind hver dag, men de dage hvor jeg skulle, står for mig som et kømareridt. Nu smutter jeg på arbejde op en lille halv time.
    God tirsdag til dig:-)

    SvarSlet
  2. Skjønner så godt at du hoppet av pendlerlivet. Jeg tror jo ikke det er riktig for oss mennesker å stresse slik. Ikke mennesker som meg i alle fall. ;-)

    I dag er det en helt fantastisk vinterdag her nord. Nå ser jeg at solen er på vei fram bak fjellet, det er veldig lyst ute og sneen henger fra trær og tak. Det er kaldt og jeg må kle meg godt når jeg skal ut og måke fram en rød liten bil. Men først skal jeg sette en bolledeig med speltboller.

    Gleder meg til å høre mer om dine planer...vent til eposten kommer. ;-)

    God klem fra Eirin

    SvarSlet
  3. Enda bra du sa opp og slapp pendlerlivet. Tenk å bruke 4 timer av dagen sin til å stå i kø.. Bra du slipper det...

    Ser Eirin har sol og godt vær i dag, det har vi også..det skal nytes:)
    Ha en flott dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Det var ergelig ja!!!! Det er da noen regler og slikt man skal huske på? Jeg bestillte kosmetikk hos strawberry.com for en tid tilbake, måtte betale toll og mva...så billig ble det ikke.
    Men dette burde jo "butikken" vite om.
    Håper de dukker opp ASAP.
    Klemmings:)

    SvarSlet
  5. Ja, bl.a. skal butikken medsende en proformafaktura, men som du skriver, det burde de vide. Gad vide om jeg kommer til at betale told? Normalt koster det DKK 125 kr. til Norge, så jeg håber virkelig ikke det bliver dyrere end det, i så fald.
    Vi krydser fingre for det besværlige toldsystem mellem de to nordiske lande Norge & Danmark ;-)
    Knus

    SvarSlet
  6. Jeg har også prøvet at pendle for nogle år tilbage men jeg tog toget. Men det var trods alt en transporttid på næsten 3 timer. Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.