tirsdag den 9. februar 2010

Lilla


Da jeg tog fat på min rejse til farverne, var der flere af jer som svarede, at jeres yndlingsfarve er lilla.

Om lilla skrives der:
Lilla har mange forskellige symbolske betydninger afhængig af hvilket land man befinder sig i, eller hvilken religion man har osv. Nogle af de mest brugte er disse: Royalitet. Luksus. Helbred. Sofistikerethed. Feminisme og romantik.

I kirken er lilla farve for advent og faste. I Kina er lilla sorgens farve. I Thailand er lilla klæder båret af enker der stadig er i sorg. Lilla klæder kan være en emblem på autoritet og status. Lilla i et barneværelse siges at stimulere og udvikle barnets fantasi. Lilla siges også at være rengørende på både fysiske og spirituelle planer. Formidling af guddommelig hensigt. Den hjælper med at afbalancere de fysiske og spirituelle energier.


Jeg kom også til at tænke på den ene af tanterne i Elsa Beskows historier om Tante Brun, Tante Grøn og Tante Lilla. Barndomsminder! De historier kunne jeg rigtig godt lide.

8 kommentarer:

  1. Lilla er en nydelig farge, og jeg har fullstendig "dilla på lilla" ,
    både når det gjelder interiør og klær.
    Historien om tantene og onkel Blå gikk på barnetv da jeg var liten, og jeg elsket den :-)
    Ha en fin kveld!
    Smil og Klem fra Rita :-)

    SvarSlet
  2. Tantene og onkel Blå husker jeg godt ja:)) Sitter her i lilla genser jeg da...synes det er en deilig farge på klær. På interiør derimot er det for meg en adventsfarge.
    Ha en herlig kveld, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Du er fantastisk! Sådan lige at finde Tante Brun, tante Grøn og tante Lilla frem. Vi har - til ære for lillepigen, som jo er alt for lille til den bog - lige haft bogen om den og julen med hjemme. Jeg forsvandt i den igen, for jeg (schhyyy, sig det ikke til nogen) ønskede altid at være Tante Lilla. For hun var den smukkeste af de tre, den mest elegante og så meget ikke mine egen ellers meget elskelige tanter (og fastre). Hihihi.... Hvem ville du helst være?
    Kh Katrine

    SvarSlet
  4. Hvor hyggeligt at I også husker de gode historier om Tante Grøn, Tante Brun og Tante Lilla. Og onkel Blå nå ja! :0)

    Katrine, jeg mindes også at jeg helst ville være som Tante Lilla. Hun havde nemlig stil! Der var bare noget over hende ... og så den der farve lilla.

    Lilla Klem :0)

    SvarSlet
  5. De bøger holdt jeg også meget af..
    Og lilla er en af mine yngling farver.. det kunne være sjovt at at læse en af bøgerne igen, for at få øje på hvad det var en lille pige var fasineret af..
    Godnat søde Megan.

    SvarSlet
  6. Jeg husker også Elsa Beskows bøker om tantene. Tante Fiolett (lilla) var også min favoritt. Mine egne barn likte også disse bøkene da de var mindre.

    Interessant å lese om lilla. Det er en vakker farge, og en av de fargene jeg liker aller best.

    :)

    SvarSlet
  7. Jeg var og er stadig vild med de tegninger, de kan noget, og de holder endnu.
    Rigtig god onsdag:-)

    SvarSlet
  8. Jeg er også en af dem der svarede Lilla :P Jeg synes ikke jeg kan huske bøgerne... God aften. Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.