søndag den 21. februar 2010

Historien


Det er dejligt at blive klogere. Det er befriende at læse noget i en bog, som pludselig giver indsigt og en forståelse af, hvem man er. Det er en rejse.
I øjeblikket rejser jeg med Elizabeth Gilbert og p.t. i Italien. Senere skal vi til Indien og Indonesien. Bogen "Eat, Pray, Love" var en anfaling fra Eirin. Da hun skrev om bogen og anbefalede den, måtte jeg jo straks slå den op på nettet og se, hvad det var. Og da jeg var i færd med at bestille et par engelske krimier på amazon.co.uk, kunne jeg jo ligeså godt købe bogen også. Jeg læser helst engelske bøger på engelsk!
Bogen kom med posten i går og jeg er allerede i fuld gang. Skulle jo bare lige læse et par sider, for at se, hvad det nu var, Eirin havde anbefalet og straks var jeg grebet. Nu er jeg langt inde i den italienske rejse og jeg har allerede fået et par personlige åbenbaringer, som gør mig glad helt ind i sjælen.
På et tidspunkt kommer hovedpersonens (Elizabeth Gilbert selv) søster på besøg hos hende i Rom. Hun beskriver sin søster og deres åbenlyse forskelligheder. Her må jeg citere:
So my sister comes to visit me in Rome - in my new city - and then shows it to me. This is Rome, Catherine-style. Full of facts and dates and architecture that I do not see because my mind does not work in that way. The only thing I ever want to know about any place or any person is the story. This is the only thing I watch for - never for aesthetic details. Wow, det er jo akkurat ligesom mig! Hvor tit har jeg ikke besøg Sidse eller andre uden at opdage, at der er lavet om, blevet malet, købt nyt bord eller fjernet en væg? Nej, helt så galt er det ikke, MEN der er noget om snakken. Det eneste, jeg kigger efter og er interesseret i, er historien. Wow. Det har jeg aldrig tænkt på. Jeg har bare høstet kommentarer, fordi jeg ikke lige opdagede den nye farve på væggen eller det knaldorange sengetæppe. Nu ved jeg hvorfor! Jeg forstår hvorfor! Så tak for det. Det kan måske synes mærkeligt, at jeg er så glad for denne opdagelse, men jeg har virkelig tænkt over, hvorfor jeg dog ikke ser alt det æstetiske ... sådan lige med det samme i hvert fald. Jeg er på jagt efter historien. Altid på jagt efter historien. Og det er godt at vide, at andre har det på samme måde som mig. Nu er der pludselig en masse, som falder på plads.
Nuvel, jeg giver anbefalingen om denne skønne bog videre. Den er simpelthen dejlig hele vejen igennem (tror jeg, for jeg er jo kun nået til Italien). Den er morsom, lærerig og i det hele taget meget underholdende. Desuden minder hovedpersonen en del om mig i det, hun beskriver. Nu vil jeg drikke rødvin med kæresten og lave mad af resterne fra vores raclette. Og nej, i aften skal jeg ikke læse videre i bogen, for vi skal se film. Engle og Dæmoner baseret på Dan Browns roman af samme navn.

7 kommentarer:

  1. Skjønner du har funnet boken som virkelig har grepet deg. Du skriver så godt at du kunne gitt ut bok selv:)
    Raclett er nydelig godt, rødvin også. Alt ligger an til en vellykket aften hos deg:)
    Takk for lykkeønskninger....
    Klem til deg:)

    SvarSlet
  2. wau!

    Som "Den lille Prins" udtaler: så er det væsentlige usynligt for øjet.

    Dejligt med sådan en åbenbaring, bogen lyder rigtig tiltalende.

    Håber du nyder resterne og rødvinen

    Kh Karina

    SvarSlet
  3. Det høres ut som en bok jeg må ut og finne! Takk for tipset :-)
    Ha en riktig god kveld med mat og vin!
    Her går det i OL i kveld, - og jeg som overhodet ikke er intressert i sport.....
    Varm klem fra meg

    SvarSlet
  4. Takk for godt boktips. Det høres ut som en fin bok, jeg skal merke meg navnet.

    Håper du har en koselig kveld med kjæresten.
    (Her ser vi ser OL).

    Jeg leste de 7 faktaene du skrev om deg selv i forbindelse med utmerkelsen. Det var vakkert skrevet, levende og interessant :)

    SvarSlet
  5. Megan,

    Jeg læste den i januar måned - jeg sender dig linket til min bogblog: http://nilleslitteratur.blogspot.com/2010/01/eat-pray-love-elizabeth-gilbert.html

    Jeg var skeptisk - det indrømmer jeg. Den havde faktisk ligget længe i reolen; men da først jeg startede, var det meget svært at lægge den fra sig! Lige da jeg var færdig var jeg selvfølgelig parat til at sige op og rejse ud i verden... men jeg har desværre ikke lige pengene til det ;-)

    SvarSlet
  6. Hej Nille
    Tak for linket, jeg har læst din anmeldelse. Jeg er ret enig med dig, selvom jeg som sagt kun er nået til Italien. Men jeg har også svært ved at lægge bogen fra mig og glæder mig til at læse videre. Den er godt skrevet, meget underholdende og decideret morsom blandet med en god portion alvor og en masse ting og følelser, som jeg kender fra mig selv. Derfor berører den mig også. At jeg så også fik en åbenbaring i går og forstod noget ved mig selv, jeg ikke tidligere har kunne formulere, er jo bare en bonus!

    SvarSlet
  7. Hei!
    Jeg har ikke fått med meg at du kjøpte boka og har startet å lese! Ja, de er helt fantastisk, rett og slett. Jeg kjenner meg veldig igjen i Liz og ble glad for å finne ut at vi er flere. ;-)
    Du skriver godt i ditt innlegg om boka...du skriver alltid godt.

    God klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.