fredag den 19. februar 2010

Helan går, Höganäs & Helsingborg


Det blev en dejlig dag i Sverige. Vi trodsede sne og slud og kørte over broen. Det er der bare noget over! Flere steder var der is på Øresund. Et underligt syn. Det kan jeg ikke mindes at have set før. Turen gik direkte til Höganas, hvor vi havde planlagt et besøg på fabrikken. Tja, det blev nu så som så med det besøg, men vi fandt et lille keramikværksted på fabriksgrunden og det var faktisk ret interessant. Vi blev budt velkommen af keramikeren og jeg faldt pladask for disse krus, som jeg bare måtte eje.

Behøver jeg at sige hvorfor? Ellers var der en masse andre flotte ting, dog mest i brunt, og selvom det var flot håndværk, købte jeg kun de to turkise krus.


På vej ud faldt jeg over denne turkis-grønne hest. Hvorfor pokker fik jeg ikke spurgt, om den var til salg? Var ret vild med den. Den ville passe perfekt ud til huset. Hm. Jeg må nøjes med et billede.

Så gik turen til Helsingborg, hvor vi fandt en hyggelig bistro, faldt ind sammen med de lokale og fik et godt måltid. Det er genialt at finde de svenske bistroer. Der er dagens ret på menuen og det er som regel godt. Det var det også denne gang!

Sidst med ikke mindst shoppede vi madvarer i Landskrona. Svenske specialiteter, som vi vil nyde her til aften med et godt glas rødvin. Man får i grunden meget ud af sådan en endagstur. Når man kører over broen til Sverige, begynder eventyret ...

7 kommentarer:

  1. Høres ut som en deilig tur:) De krusene var kjempefine. HEsten også...synd du ikke spurte om å få kjøpe den. Er sverige biligere å handle i enn danmark? Innbiller meg prisene er lavere hos deg. I norge er jo iallefall vin og sigaretter svindyrt. Jeg pleier kjøpe 3 l baginbox av merke KenCreek, deilig rødvin. Den koster 320 NOK. Vet den er atskillig billigere i sverige.
    Kaldt ja...idag kjenner jeg at jeg er møkka lei kulden og blankisen...vinden uler rundt huset og det er -8...
    Nå skal jeg ta meg et glass rødvin og late som våren er rett rundt hjørnet....skal prøve iallefall:)
    Kos dere, klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Det lyder vel nok hyggeligt Megan, og krusene du købte er utroligt smukke! Jeg har aldrig prøvet en heldagstur, som du fortæller om, men det har jeg fået lyst til nu :-)
    God fredag aften til dig!

    SvarSlet
  3. Major&Meg, det er faktisk billigere i Sverige end i Danmark. Den svenske krone er "billig" for os og vi sparer en del på bl.a. madvarer. Vi har købt kaffe, olivenolie m.m. Men måske er tingene bare endnu dyrere i Norge! 3 L god baginbox her ville vel koste mellem 120-170 DKK. Så din vin er dyr! Håber den er rigtig god :0) Skål og god aften til dig.
    Klem

    Ja Madame, en endagstur kan virkelig anbefales. Man får meget ud af det. Det er som om man har været længere tid afsted.

    SvarSlet
  4. Hold da op hvor nogle flotte krus - kan godt forstå du bare måtte eje dem! Det lyder som en rigtig hyggelig dag i Sverige. Måske har jeg ikke fulgt godtnok med - men har du fået dine løbe-pig-sko? Rigtig god week-end til jer og tak for dine søde hilsner på bloggen. Knus

    SvarSlet
  5. Hej Anette
    Nej, desværre er mine pig-sko ikke kommet endnu. Først strandede de i den norske told, siden i den danske. Men butikken har i dag meddelt mig, at de vistnok er kommet til mit eget postkontor i dag. Så er der håb forude. Må se, om de dukker op i morgen.
    Også knus til dig :0)

    SvarSlet
  6. Det hørtes ut som dere hadde en fin tur til Sverige. Vi tar også dagsturer over til Sverige en gang i blandt.

    Flotte krus du kjøpte, de likte jeg godt.

    Riktig god helg til deg :) Krysser fingrene for at du har piggskoene i morgen.

    SvarSlet
  7. Hej Megan,
    Rigtig fine krus. Lyder som en dejlig dag.
    Eventyret bor inde i os selv, og man behøver ikke bevæge sig langt væk fra sin "rede" for at opdage det.
    KH Karina

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.