tirsdag den 23. februar 2010

Over is, gennem sne


Det blev en fin løbedebut i mine netop ankomne Icebugs. Først var jeg ekstremt forsigtig. Jeg turde næsten ikke tro på, at jeg faktisk ville stå fast og ikke glide, når jeg løb hen over sneen og isen. Den første halve kilometer blev derfor en slags tester, hvor jeg også rent mentalt skulle indstille mig på, at skoene havde det nødvendige vejgreb og jeg bare kunne løbe som jeg plejer. Langsomt kom der mere fart på. Jeg skiftede hund undervejs og løb til sidste det længste stræk med Keeva. Så kom der for alvor fart på, men nu var jeg jo varmet op og følte, at jeg turde. En sej fornemmelse!
Det gik derudaf over stok og sten (læs is og sne) og ikke på noget tidspunkt følte jeg mig usikker eller var ved at glide. Man står fast i de sko. Det er en helt anden løbefornemmelse, en lidt tungere sko, men den passer mig perfekt, har en god pasform og, fornemmer jeg, den nødvendige pronotionsstøtte. Afsættet i sne eller på is er noget anderledes end på tør vej eller skovbund. Det skal man også lige vænne sig til. Det er nok lidt langsommere, som når man løber i sand, men nu får vi se. Det var jo første tur og det var absolut en succes. Man føler sig så sej og glad, når man løber afsted midt i alt det hvide og glatte. Folk kigger forbavset, når de passerer i bilerne. De kører jo forsigtigt og så kommer jeg løbende, som om jeg ikke havde bestilt andet, og ovenikøbet med en hund foran i joggingsele. En hund, som bestemt ikke lægger poter imellem. Hun vil frem.
Jeg fik løbet lige over 7 kilometer og fortryder ikke et sekund, at jeg investerede i mine Icebugs. De var alle pengene - og ventetiden - værd.



6 kommentarer:

  1. Så sprek du er.. skulle ønske jeg hadde viljestyre til å jogge, men det har jeg overhodet ikke. Jeg tror jeg skal kjøpe meg sånne sko til neste år. Nydelige vinterbilder :-)Vi har bare tatt det rolig i dag, har vært nesten -20 grader og da er det lov til å kuule`n.
    Ha en flott kveld - klem Balde og Heidi

    SvarSlet
  2. Er de endelig kommet, skoene!? Så flott. ;-)
    Jeg har lyst til å begynne og løpe, du inspirerer meg virkelig når det gjelder det, men jeg tror jeg skal planlegge det slik at jeg prikker inn toppformen til sommeren. At jeg går meg opp nå i vinter og at jeg løper som en vind til sommeren. ;-)

    Glad for at du finnes.
    Klem fra Eirin

    SvarSlet
  3. Så bra at skoene fungerer! Jeg har også lyst på slike, for det blir ofte lange perioder hver vinter hvor jeg nesten ikke våger meg ut langs veiene.
    Jeg har brukt de siste dagene til å lære meg å bruke rockering, og det er jeg veldig stolt av. Jeg har kjøpt en av de tunge ringene (1,5 kg) som skal være så bra for rygg og mage. Jeg kan kjenne at det er bra trening, men det gjelder å bygge seg gradvis opp. Det er jo fristende å holde på og holde på når man først får det til.
    Pludrehanneklem

    SvarSlet
  4. Så fedt! Og super billeder. Kan næsten se sneskyerne efter dig og Keeva...:-D Er det ikke skønt at komme derud i lidt tempo igen? Jeg glæder mig nu - Yaktrax eller ej - til det hele smelter, og erantis'erne kommer frem..
    God aften til dig.
    Knus Katrine

    SvarSlet
  5. Det må være en skøn fornemmelse at suse afsted, der hvor vi andre går og vakler rundt..
    Jeg er heldigvis ikke røget på R.... endnu..
    Mine Hunter gummistøvler er gode at stå fast i..

    SvarSlet
  6. tillykke med det nye seje legetøj. Dejligt at kunne bruge sneen også på den måde..

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.