mandag den 15. februar 2010

Den jeg er

Mandag morgen igen. Hvor blev weekenden af? En ellers god weekend uden de helt store planer og med masser af tid til at være. Læse, hygge, gå tur. Se hvor langt de er nået med huset. Glæde sig lidt. Alligevel gik tiden lidt for hurtigt. Men den kommer hele tiden og har i dag bragt mandagen med sig.
Februar er stille her til morgen. Det er næsten "varmt" udenfor, det må vel være på frysepunktet og jeg tænkte: Ah, dejligt varmt. Sådan da. God tur med hundene i raskt trav. Jeg fik løbet 5 kilomenter på nogenlunde asfalt i går eftermiddag og derfor også i god fart. Mine Icebugs, som tilsyneladede ikke vil vriste sig fri af Norge, er da snart uoverflødige. Men selvfølgelig ville det være rart at kunne løbe i kanten på isen/sneen uden at falde!
I går kom jeg pludselig til at tænke på min alder. 46. Jeg fik helt koldsved. Er jeg så gammel? Det mærker jeg jo heldigvis ikke. Bilder mig endda ind, at man ikke ser det. Tænkte tanken, at jeg kunne få lov at gå lidt tilbage og kun være ... 34 måske. Ville jeg det? Men hele mit indre strittede imod. Jeg kan faktisk godt lide min alder. Jeg kan godt lide den, jeg er nu, og den ro, jeg har indeni og som bliver større og større for hver dag, der går. Jeg kan lide visdommen, der kommer snigende. Det jeg har lært. Jeg kan lide de små rynker og de grå hår, der nu forsigtigt blander sig med de lyse. Jeg kan bare ikke helt forstå, hvor tiden blev af. Men jeg har det bedre nu. Jeg nærmer mig den, jeg er. Og det er en dejlig fornemmelse.
Den jeg er! Sådan går jeg ud i mandagen, ud i lyset, når det kommer. Den jeg er. Den pige, som blev født en vinteraften i december 1963. Hun er nået hertil nu og hun er faktisk ret glad og tilfreds.

12 kommentarer:

  1. Godmorgen, Megan! Ja, hvor blev weekenden dog af? Dine tanker om alder var dejlige, og ro og livsvisdom får vi heldigvis mere af med tiden. Det er et meget smukt billede du har sat på af dig selv ude til højre!
    Ha' en dejlig dag!

    SvarSlet
  2. Hej Megan
    Godt at du har haft en god weekende og nydt den. Tænk jeg kunne godt tænke mig at få nogle tre-dages weekender. Nu hvor jeg jo egentlig har vinterferie, synes jeg ikke helt, at jeg har brug for den. Altså lige nu. Så jeg ville da egentlig gerne have den mulighed at få tre-dages weekender det næste stykke tid i stedet for. Nå, ikke? :-) Men tit og ofte er weekenden for kort. Vi skal både slappe af, være selskabelige og sociale og nå en del praktiske ting. Det gør bare weekenden for kort.
    Jeg er også ved at falde om af forbavselse nogen gange,fordi jeg bliver lidt overrasket over min alder. Altså ikke fordi jeg jo ikke kender mit fødselsår eller ikke jævnligt bliver konfronteret med den i forskellige sammenhænge, men fordi tiden synes at løbe af sted, og jeg ikke synes, at tallet afspejler min alder mentalt set, ud fra hvordan jeg tænkte om 47-årige, da jeg var 23.
    Jeg tænker ligesom du, at jeg rigtig godt kan lige min alder og den erfaring og klogskab (ja ok hmmmm nogen gange må man vel godt regrediere) som den har bragt mig. Livet bliver bedre og bedre....
    En god og let mandag til dig herfra.
    Kh Katrine

    SvarSlet
  3. Helgene går fort ja...
    Jeg kunne ikke tenkt meg å vær i 20-30 åra igjen. Jeg er 47..og har det knall:)) Det er osm du skriver, man kommer nærmere seg selv. Herlig ja:)
    Februar er i meget godt humør her i dag:) 0 gr og sol fra skyfri himmel. Til å bli glad av:)
    Nyt dagen, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Jeg synes også, at weekenderne går hurtigere her om vinteren, hvor man gerne vil gemme sig indendøre. Men om sommeren vil man jo gerne være ude og ikke inde på kontoret... nej, vi bliver nok aldrig helt tilfredse.

    At være tilfreds med sin alder er til gengæld dejligt; jeg tror heller ikke, at jeg ville ønske mig yngre. Som du så smukt skriver, så nærmer man sig mere og mere, den man er. Det er en smuk formulering.

    Man får skåret alt det overflødige væk og formår virkelig at fokusere på de ting, der er gode for én - både menneskeligt og materielt.

    Hav en dejlig uge!

    SvarSlet
  5. Mange folk tror jeg er yngere end jeg egentlig er, hvilket jeg jo tager som et kompliment så længe det er fordi jeg SER yngere ud ;-)

    Jeg mærker ikke rigtigt syntes jeg at jeg lige om lidt fylder 42... - men hvad er alder egentligt. Jeg har indimellem tænkt over hvad jeg gerne ville lave om hvis jeg kunne gå tilbage og hvor langt jeg gerne ville gå tilbage... men jeg ved det ikke... dog ved jeg at der er ting jeg gerne ville være foruden... men alderen kan vi vist ikke gøre så meget ved... uanset hvor mange botox behandleringer eller foryngende kildedrikke der indtages... (dog er jeg ikke til botox).

    Ha en dejlig mandag og en skøn uge... ;-)

    SvarSlet
  6. Hvor skønt at du trods vejret kan komme ud at løbe og det ldyer til at der er lidt forår i luften. Ja der er faktisk mange plusser ved at blive ældre - hvem ville have troet det ;-) KNUS og en dejlig dag til dig♥

    SvarSlet
  7. Hei, takk for kommentaren på bloggen til Balder. Alltid hyggelig at det dukker opp noen nye "fjes". For noen fine labradorer du har, jeg liker rasen kjempegodt. Alder er kun et tall, det spiller ingen rolle hvor gammel man er... eneste forskjellen er at man bare blir klokere med årene og det er noe man skal nyte godt av. Det er da vel ikke uten grunn av vi høster erfaringer mens vi "vokser". Man skal bære både alder, rynker og event. skvanker med stolthet!!
    Flott blogg, jeg henger meg nok på denne.
    Ha ei nydelig uke - Heidi og Balder

    Jeg likte Randi Laubek veldig godt... det var i min favorittsjanger :-)

    SvarSlet
  8. Hej,
    Så har jeg netop meldt mig som fast læser, glæder mig til at få læst lidt mere :-)
    Kig endelig forbi hos mig: wannabehusmor.blogspot.com..

    Kh Tina

    SvarSlet
  9. Så fint å lese at du er tilfreds med den du er!!;) Det finst nok av dem som går rundt og er misfornøyd, og lite tilfredse! Jeg tor at vi mennesker er i utvikling hele livet, og synst ikke det er noe rart at vi vil videre isteden for tilbake igjen... Men hvor blir tiden av... ? Ja, det kan en lure på... iallefall når mange eldre hevder at tiden går bare fortere og fortere!Huff!:)
    Ha en deilig februaruke du også!:)

    God klem

    SvarSlet
  10. Men er det ikke sjovt hvis man bliver konfronteret med personer, som er på ens egen alder, men man tænker - så gammel er jeg i hvert fald ikke! Tror det er svært at se sin egen alder, det er jo også bare et tal.

    Jeg er også glad for du er som du er og skriver alle disse fine indlæg til glæde for mange.

    God mandag og uge
    Kh Karina

    SvarSlet
  11. Herlig innlegg :)
    Hver alder har sin sjarm!

    Ha en fin kveld :)

    SvarSlet
  12. Kjempefint innlegg, og jeg er enig i det du sier! Man har det best når man kan være fornøyd med den man er, og det er viktigere enn hvor mange år man er.

    Ha en fin dag i morgen :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.