mandag den 11. januar 2010

Tidlig mandag morgen

Tidlig mandag morgen. I dag var det svært at komme op, da vækkeuret sagde "tid". Så kører alt på rutinen. Ikke betænke sig. Bare handle!
Nu sidder jeg over morgenkaffen efter morgenturen med hundene. Snelandskabet er anderledes derude nu efter stormen. Fordelingen er ujævn, nogle steder ligger den i driver, andre steder næsten slet ikke. Det blæser ikke så meget mere og havelågen kan nu holde sig lukket uden indblanding fra snoren. Mandag. En helt ny og frisk uge venter forude. Jeg er knap så frisk. Satser på at kaffen vil gøre sit til, at jeg bliver klar. Klar til dagen, klar til ugen.
Jeg læste Flaskepost fra P færdig i går. Den var ganske god. Spændende. Holdt til det sidste. Nu er jeg gået i gang med en af julegaverne - Det Forsvundne Tegn af Dan Brown.
Hvordan kan det være at hundene altid virker friske? De springer op, når jeg kommer ned om morgenen. Alt på dem er klar og forventningen er stor. De elsker rutinerne og ved, hvad vi skal. Alligevel ser de frem til hver eneste del af rutinen. Morgenturen. Et stykke ost. Senere deres mad. En tur i haven, mens jeg går i bad. Selvfølgelig smitter det! Men forskellen er selvfølgelig, at jeg tænker over det. Overvejer. Evaluerer. Det gør de ikke.
I dag vil jeg ikke tænke så meget over det. Bare gøre det. Mørket ligger endnu tungt og dybt derude, men om et par timer er det igen lyst.

6 kommentarer:

  1. Det er noget sjovt noget med rutiner - mine katte har det præcis lige som dine hunde og elsker rutiner :-) Måske kan vi lære noget af dyrene?
    Ha' en dejlig dag, Megan!

    SvarSlet
  2. Well jeg har også mine morgen rutiner, men i disse dage hvor gulvet er koldt, værelset er koldt og man har lyst til at blive liggende i sin lune "hule" så er det svært at komme op. Jeg tænker ikke så meget over det som sådan... men indimellem hopper jeg altså lige under dynen igen efter at varmt brusebad... og så ligger jeg der i 5 minutter og nyder det... alt i mens jeg taber tiden et andet sted...

    Heldigvis er der plads i mine morgen rutiner til lidt afvigelser...

    P.S Har du fundet frem til hvilken en af hundende der vil en tur til barcelona og tvinge mig ud at motionere... regn eller ej... ;-)

    SvarSlet
  3. Hunder elsker rutiner:) Selv er jeg et rutinemenneske, så det er helt greit. Major er trøtt om morgenen...av og til må jeg hente ham for å få ham med på tur:)
    Håper dagen din blir en god mandag og start på uken:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Ja, gid vi var lige så gode til bare at acceptere, at livet indeholder rutiner. Men det er jo også det, der gør, at vi udfordres mentalt og sjæleligt.

    Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om Brown's seneste 'værk' - jeg var absolut ikke begejstret... men glæder mig til at se din reaktion! Jeg synes, at hypen omkring hans stil er kørt for langt ud nu.

    SvarSlet
  5. Madame, ja jeg tror vi kan lære en masse af dyrene. Ikke mindst den dér med at leve i nuet! :0)

    Annette, jeg har spurgt hundene, men ingen af dem melder sig frivilligt til en Barcelona tur. Tror vist du må alliere dig med en spansk hund :0)

    Mossan, ja hundene elsker rutiner og specielt Keeva viser mig ofte - om morgenen - hvad jeg/vi skal. Hun går simpelthen foran. Det er sjovt at se. Håber I har haft en god tur i dag, dig og Major :0)

    Nille, ja det er jo dér, hvor rutinen udfordres og brydes, at der sker noget. Nogle gange i hvert fald! Med hensyn til Dan Browns seneste, ja så må vi se. Indtil videre har jeg kun læst få sider. Jeg skal nok give lyd senere ... :0)

    SvarSlet
  6. Likte innlegget ditt i dag, det var som å være der selv. Jeg har det sånn om morgenen at jeg må gå på autopilot for å komme ut på andre siden. Der venter en ny dag på meg. Men morgenstellet og rutinene må gjøres, trett eller ikke. ;-) Så lurt å la hundenes entusiasme bli en god drivkraft. Ser at jeg synes det hele er lettere nå etter at Cora kom i hus... ;-)
    Takk for nydelig kommentar inne hos meg.
    Alt godt fra Eirin

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.