onsdag den 13. januar 2010

Grøntsager til morgenkaffen

Den første kasse med grøntsager er kommet fra Aarstiderne her til morgen. Den stod ude på trappestenen og ventede pænt, da jeg kom ud for at gå tur med hundene. Bugner af salat, tomater, kartofler og lidt forskellige rødder. Løg. En grapefrugt. I aften skal jeg danne mig et overblik og planlægge menuen for de næste par dage, så grøntsagerne kan gøre nytte og smage godt.
Jeg har tidligere abonneret på Aarstidernes grøntkasser, men holdt en pause. En lang pause. Nu har jeg fået lyst igen. Måske lidt inspireret af Karina, som også skrev, at man nogle gange tvinges ud i opskrifter og prøve nyt, som man ikke havde tænkt: Netop fordi grøntsagerne nu er i kassen! Jeg håber at det bliver sådan. Der er masser af opskrifter på Aarstidernes hjemmeside og med hver kasse følger også en beskrivelse af grøntsagerne og forslag til anvendelse samt opskrifter. Ikke dårligt. Jeg har valgt at få en kasse leveret hver 14. dag. Så kan vi nå til bunds i grøntsager og når ikke at få samlet for mange løg eller kartofler. Selvfølgelig supplerer jeg med andet grønt i løbet af de 14 dage, men Aarstidernes grøntsager skulle gerne danne en god basis.
Nuvel, det er morgen igen. Det blæser, vinden hyler i træerne. Synger januars kolde, en smule dystre sang. Eller? Sneen ligger fint derude, der er heldigvis ikke faldet yderligere i nat og vejene ser fine ud. Hvilken fryd det vil være, når foråret for alvor har taget over, lyset følger mig på arbejde, ikke alt det tykke tøj og elektriske hår. Dejligt med noget at glæde sig til. Hos Eirin i Nordnorge glæder de sig til lyset - 8 dage endnu. Tænk at bo i mørke i flere månender. Så er solen og lyset virkelig en velkommen gæst!
Jeg drikker kaffe og tænker morgentanker. Reflekterer. Har lidt gode planer i eftermiddag, hvor jeg skal mødes med en ex-kollega direkte fra arbejde. En god kaffe latte og god snak uden tvivl. Den tidligere kollega har sadlet helt om og starter nyt job 1. februar i en helt anden branche. Det bliver spændende at høre mere om.
Det kunne være jeg skulle få styr på grøntsagerne. Ud af kassen og i køleskabet. Grapefrugten lokker allerede nu. Hvorfor ikke bare spise den?

5 kommentarer:

  1. Så deilig å få levert grønnsaker på døren. Det hadde vært noe...
    Her skinner sola i dag men vinden uler her også. Bitende kaldt på tur.
    Kos deg i møte med ex-kollega:) Skjønner det blir spennende å høre...
    Ønsker deg en flott dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Hei Megan!
    Så hyggelig at du hadde nevnt min blogg inne hos deg. Når jeg leser om den i ditt innlegg høres det veldig spennende ut. ;-) Jeg skal ta bilder av min vinter og legge ut slik at du får se.
    Det høres veldig fint ut å få grønnsaker levert på trappen slik Aastderne gjør det hos deg. Det er nok en av de danske goder. Jeg kunne jo tenke meg å bli dansk for et år, og det er gratis å ha gode drømmer. ;-)
    Ha en fin dag, min nye venn.
    Klem fra Eirin

    SvarSlet
  3. Hej Lene. Jeg har lige fundet din nye profession. skal da uddanne dig til løbecoach. Se her Dhttp://www.pressport.dk/pressrelease/Danmarks-foerste-Certificerede-Loebecoach-8479.aspxu
    Håber du bliver sulten...

    SvarSlet
  4. Det lyder lækkert med din grøntsagskasse, Megan, jeg har tit overvejet at bestille hos Aarstiderne.
    Ja tænk at bo så langt mod nord, at der er en periode med mørke hele døgnet. Til gengæld er den lyse tid sikkert den rene fryd.

    Dejlig aften til dig!

    SvarSlet
  5. Ja, det er egentligt dejligt med sådan en grøntsagskasse, men det forpligter. Alt skal bruges og der skal tænkes kreativt. Dog er mange af tingene i basiskassen, som jeg har valgt, ganske almindelige grøntsager, som man kender. Derfor skifter jeg nok også kasse engang i mellem og udforsker lidt :0)

    Sidse, ja det var da en ganske spændende uddannelse. Hvem ved ... måske

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.