torsdag den 7. januar 2010

Dæmoner kan ikke lide frisk luft

Dæmoner kan ikke lide frisk luft! Sådan sagde Ingmar Bergman og med det mente han: En god lang gåtur er en rigtig energibombe. Når du er trist. Når du har meget at tænke på. Tanker, du ikke kan men gerne ville slippe. I det hele taget. Er hovedet fuld af bekymringer, er en gåtur en sikker måde at få "luft på" ... også til hovedet. Det renser!
Søren Kierkegaard mente, at der ikke findes det problem, der ikke kan løses ved at gå en tur. Tror han havde ret!
Når jeg kommer hjem fra arbejde, så skal jeg ALTID ud og gå med hundene. Det er slet ikke noget jeg tænker over. Det skal jeg bare. Når jeg en sjælden gang er "ude" og ikke har hundene omkring mig, så savner jeg disse gåture. Overnatter jeg f.eks. i forbindelse med en konference o.l. på hotel, så går jeg en tur om morgenen inden morgenmaden. Eller løber en tur. Jeg har løbet i Amsterdam, Århus, Rimini, Stockholm ... løbeskoene er der altid plads til i kufferten. Og ellers går jeg.
Dæmoner kan ikke lide frisk luft! Det kan jeg. Masser af den. I rigelige mængder. Overdoser. Man kan ikke få for meget. Energi er gevinsten. Gevinsten er energi. Ingmar Bergman vidste, hvad han talte om.

5 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig - man får mere energi af en frisk gåtur. Det er skønt!

    SvarSlet
  2. Og det er så sant, så sant! Dette var et godt og tankevekkende innslag, Megan. Og vet du, jeg merker stor forskjell etter at jeg og Cora ble venner og begynte å gå daglige turer. Hun snuser og jeg jager demoner, det skjønner jeg nå. Takk til deg og Ingmar Bergman. ;-)
    Klem fra Eirin

    SvarSlet
  3. Jeg kunne ikke være mere enig - jeg elsker at gå hjem fra arbejde; der er cirka 5 km, hvor jeg går på automatik, fordi kroppen kender vejen. Så er der tid og plads til at lufte hovedet og få arbejdstanker og alt muligt andet ud!

    Men lige nu er jeg altså en kylling... det er for koldt!!! Jeg ved godt, at alle de kloge siger, at man skal ud også om vinteren - men i minus 12-14 grader??? Det er jeg sikker på, at min DNA ikke er programmeret til!

    Hav en dejlig weekend!

    SvarSlet
  4. Nille, nej det er også rigtig koldt lige nu. Jeg har måtte sande, at det nok ikke bliver til løbetur i weekenden. De lover ned til minus 15 og stiv kuling ... hvad mon det giver i chill factor? Nej vel! Men hundene skal jo ud og gå lidt, så jeg må finde det varmeste af det varme tøj frem!
    Håber du også får en god (varm) weekend :0)

    Eirin, ja det er godt at have hund. Så kommer man altid ud ... og bliver ganske afhængig af det!

    Anette, ja det giver bare god energi! :0)

    SvarSlet
  5. Dejligt udtryk - dæmoner kan ikke lide frisk luft - det er ikke så få gange, at jeg har haft brug for en løbetur efter en træls dag på arbejde. Det gør simpelthen underværker.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.