torsdag den 17. december 2009

Snestorm, suppe og stjerner

Vejret har været ekstremt vinterligt i dag. Klokken 4 i morges ringede kærestens mobiltelefon og så vidste vi begge, hvordan det var fat. Om vinteren kører han sneplov for kommunen, hvis det sner vel at mærke og det gjorde det i morges - også i den grad. Han drog afsted med traktor og sneplov og jeg forsøgte at sove videre, men det blev aldrig rigtig en god søvn igen. Klokken 5:30 stod jeg så op til et voldsomt hvidt landskab. Bilen var fuldstændig dækket, der lå store snedriver overalt og sneen føg om ørene, da jeg gik tur med hundene. Jeg følte mig meget usikker på, om jeg skulle tage afsted. Der kom ikke mange biler forbi, men her lå også driver helt ude på vejen og alt var hvidt og glat.
Jeg kom afsted. Jeg besluttede mig for at prøve. Jeg var fristet til at være helt kyllingeagtig og bare blive hjemme, men jeg fik fjernet is og sne fra bilen, fik den varmet op og så gik det ellers langsomt ud af vejen. Herude er der altid meget sne og ikke særligt fremkommeligt, når det er sådan et vintervejr, men det blev sørme ikke meget bedre ind mod byen. Det sneede, det føg og bilerne sneglede sig frem. Jeg var en af dem. Ud på hovedvejen mod Sorø, stille, forsigtigt ... men jeg kom frem. Puha! Jeg var helt udmattet. Jeg er sgu ikke vild med at køre i den slags vejr. Men jeg gjorde det.
Nu er det aften. Jeg har også sneglet mig hjem, dog lidt hurtigere end i morges. Var inde og købe ind, suppe og godt mørkt brød. Det skulle bare være nemt og varmt. Kæresten er bombet ovenpå en hård dag med snerydning.
De lover snestorm igen i nat. Åh nej, tænker kæresten og jeg. Jeg skal køres på job i morgen, hvor vi skal have julefrokost. Jeg vil helst ikke have min bil med. Men det kan jo blive nødvendigt. Hvis jeg da overhovedet kan komme ud herfra. Det vil morgendagen vise.
Lige nu glimter stjernerne på nattehimlen og det er mange minusgrader. Jeg er blevet varm indeni af suppen. Varm og træt. Sikke en vinterdag, decembers 17'ende.

1 kommentar:

  1. Ja sikke et snevejr vi har haft mange steder. I Århus-området faldt der kun lidt sne i aftes/nat men det gav alligevel en del trafikale problemer. Jeg elsker sneen men det er upraktisk når man skla nogle steder :P

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.