onsdag den 30. december 2009

Restitution

Efter træning er det vigtig at kroppen får den hvile/restitution, der er nødvendig for at den kan opbygge og forstærke det væv man har udsat for belastning. Ligeledes er det vigtigt rent fysiologisk at kroppen restituerer for at modvirke stress. Det er når kroppen hviler at den vokser så derfor er hvile lige så vigtig som træning.

Jeg havde lige brug for at genopfriske betydningen af restitution. For dette bliver en restitutionsdag for mig. Øv, tænkte jeg, da jeg kunne mærke det allerede i morges. Og faktisk handler det ikke om mit baglår! Det føles helt OK, men tager nok ikke skade af at vente med en løbetur til i morgen. Nej, jeg er sørme blevet en lille smule forkølet igen og ganske skvattet! Øv bøv. Jeg tror, at denne dag skal stå i restitutionens tegn på alle måder. Der er dømt sofa, varm te og masser af læsning. Indendørsting. Hundene har været ude på tur her til morgen, så måske kan vi gå en ganske "lille tur" i eftermiddag. Men jeg har brug for at være inde i dag - mest. Det kan jeg mærke. Udenfor hyler vinden og det er bidende koldt. Så jeg er helt sikker på, at krop og sjæl vil takke mig for min beslutning. Restitution: genoprettelse, helbredelse; æresoprejsning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.