torsdag den 5. november 2009

Kun døde fisk flyder med strømmen

Kun døde fisk flyder med strømmen er tilsyneladende et kinesisk ordsprog. Med andre ord: Hvis du ikke kæmper imod og svømmer mod strømmen, er du en død fisk! Nuvel, så kan jeg varmt anbefale at agere død fisk engang i mellem!
At flyde med strømmen er ikke så passivt som det lyder. Nej, det er også et valg man tager og er måske i virkeligheden meget sværere end at gøre, som vi altid eller i hvert fald ofte gør, at kæmpe imod. Svømme mod strømmen. Livet er en kamp, har vi lært. Men nej, siger jeg, det er det faktisk slet ikke. Det er absolut ikke meningen!
Den kloge Madame har i et af sine indlæg skrevet følgende:
"At følge strømmen kræver opmærksomhed, nærvær og evnen til at kombinere sin egen opfattelse med den gængse. At følge strømmen betyder ikke at smide årerne i vandet, læne sig tilbage og håbe på det bedste, men derimod at give slip på fastlåste meninger og være lydhør over for andres. Man kunne også kalde det fleksibilitet. Eller social intelligens."
Dette er jeg fuldstændig enig i. Når man følge strømmen og holder op med at kæmpe, kan man nemlig pludselig opleve en indre ro og et overskud og overblik, som man slet ikke har, når man kæmper eller bruger alle sine kræfter på at svømme mod strømmen. Det betyder på ingen måde, at man har givet op og kastet håndklædet i ringen (eller ladet årerne ligge), nej, det betyder at man lader sig føre af energien og er fuldstændig åben og lydhør overfor det, man møder på sin vej. Man viser livet tillid.
Karina, du har spurgt mig, om der er en teknik. Det er der muligvis, men min teknik er "bare" at "åbne mig". Jeg beslutter mig for ikke at kæmpe imod og så visualiserer jeg, at jeg flyder ned af en flod med strømmen. Jeg ser mig selv flydende og let. I starten er det svært, så bliver det gradvist nemmere. Accept af tingene, som de er, er faktisk et rigtig godt udgangspunkt for at være med til at ændre dem. Det er virkelig et af livets paradokser. Jo mere man kæmper for at nå sit mål, desto mere fjerner man sig fra det!
Siden jeg i søndags - efter min løbetur - fik det svar (fra mig selv), at jeg skulle droppe min modstand, er dagene blevet lettere og lettere. Jeg oplever pludselig, at jeg kommunikerer bedre med mine medmennesker og kolleger. Oplever, at andre lytter mere til mig. Og jeg er gladere, lettere ... Paradoksalt nok får jeg pludselig større gennemslagskraft. Jeg ser tingene klarere.
Det er ikke altid muligt at flyde med strømmen og det er ikke altid meningen. Det handler om at mærke efter! Det er som at fiske ... nogle gange giver man snøre og andre gange hiver man ind af alle sine kræfter. Alkymi! ;-)

2 kommentarer:

  1. Ordsproget handler jo ikke blot om, at flyde med - eller gå mod strømmen. Men om, at finde sine egne veje og ikke bare gøre som alle de andre, med hovedet under armen!

    SvarSlet
    Svar
    1. hannah montana hannah montana hannah montana hannah montanahannah montana hannah montanahannah montana hannah montanahannah montana hannah montanahannah montana hannah montanahannah montana hannah montanahannah montana hannah montanahannah montana hannah montana versaceversaceversaceversaceversaceversaceversaceversaceversaceversaceversace versace

      Slet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.