onsdag den 7. oktober 2009

Morgentanker

Der er noget ved disse mørke efterårs- og vintermorgener. Jeg er træt og søvndrukken, lige når jeg står ud af sengen, men jeg vågner hurtigt og kommer i gang med dagen. Rutinerne tager over, en tur med hver hund, ud i mørket, ud i regnen som i dag. Tilbage i køkkenet sidder jeg ved bordet over kaffen og bruger vel 15 minutter på mig selv. Mine tanker er for det meste klare ... og klar til dagens udfordringer. Jeg er en poetisk business-kvinde. Jeg er på samme tid eftertænksom og fuld af lyst til fordybelse - men jeg er også knivskarp til tider, får gode ideer og kan instinktivt mærke om noget vil virke. Jeg har lyst til at gøre en positiv forskel. På jobbet og hjemme. Ude i verden. Hvordan gør man en forskel, når man bare er et lille menneske. Man gør noget. Man giver penge til velgørende formål og får bedre samvittighed. Man håber, at pengene kommer derhen, hvor de bør - så de hjælper netop de mennesker - eller dyr - som har brug for det. Store dele af verden er i nød. Hvorfor? Hvorfor er der nogen, som lever i hungersnød, fattigdom og under ekstreme vejrforhold, som bliver skyllet væk af flodbølger eller begravet af murbrokker efter jordskælv? Hvorfor? Mens jeg sidder her og skyller morgentanker ned med kaffe og gør mig klar til dagens opgaver på jobbet. Mens jeg udfylder min rolle ... som den er lige nu.
Det må starte med os selv. Mig selv. Hvordan bliver jeg et bedre menneske? Hvad kan jeg gøre? Og hvorfor er jeg lige her ... her og nu? Jeg har en fornemmelse. Den vil jeg bygge videre på. Følg med, hvis du har lyst. Eller lad være. Valg bliver truffet og jeg træffer mine. Lige nu skal morgenen videre og jeg med. Men jeg vender tilbage. Til morgentanker.

3 kommentarer:

  1. Det der med nærvær lyder rigtigt godt. Har du mon fået en invitation til fernis? Susannes billeder er rigtigt gode. Du er meget poetisk, jeg siger det lige igen.
    Sidse

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. TAK, jeg er glad for det store kompliment, jeg synes det er, at få at vide at jeg er poetisk! :-)

    Jo tak for invitation ... må lige se, om jeg kan få det hele til at passe ind søndag.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.