onsdag den 28. oktober 2009

Æble


Jeg har besluttet mig for at lære at være mere nærværende: At være til stede i nuet. Det er én ting, beslutningen, lysten til at være det, kunne det. Jeg er ganske klar over, at det er en meget svær ting for det moderne menneske, som jeg jo tilhører på godt og ondt. Nu har jeg bestilt Ernest Holm Svendsens bog om nærvær i håb om, at nogle af hans teknikker kan hjælpe mig på vej. Som med så mange ting, så gælder det, er jeg sikker på, at øvelse gør mester. På hans hjemmeside er der en lille øvelse.

At spise et æble
Øvelse: Hvis du vil opleve verden som den ser ud uden hjernens filter af automatisk genkendelse, så kan du prøve følgende: Spis ganske enkelt et æble og brug mindst 20 minutter på det, mens du retter så meget som muligt af din opmærksomhed mod de enkelte momenter i processen. For mange kan selve det at bruge 20 minutter på en så almindelig aktivitet være nærmest uoverkommeligt (hvilket er påfaldende i forhold til, hvad vi ellers kan finde på at bruge 20 minutter på). Men for alle gælder det, at når man bagefter sanser verden, oplever man en intensitet i farver, lyde, lugte, former og følelse, som er ganske overvældende. Man er pludselig nærværende.

3 kommentarer:

  1. John Engelbrect er meget sjov i sin tilgang til nærhed og langsomhed og alt det der. Han kan podcastes på DR.dk p1
    Barbara

    SvarSlet
  2. :) - den bog ligger på mit sengebord, men jeg må indrømme, jeg ikke har fået den læst.
    At være i nuet og glemme tid og sted er dejligt, desværre alt for sjældent for mit vedkommende.

    SvarSlet
  3. Barbara: Tak for dit input. Jeg vil forfølge John Engelbrect ... ganske langsomt :0)

    Karina: Jeg håber, at jeg vil få læst bogen og brugt den. Jeg håber, at jeg er parat til at lære "det", for jeg fornemmer at det er noget af det aller allervigtigste i livet ... at kunne.

    God aften til jer begge!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.